وجعلنا من الماءِ کُلَّ شیء حی - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

وجعلنا من الماءِ کُلَّ شیء حی
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1400/6/5

وجعلنا من الماءِ کُلَّ شیء حی

بسم الله الرحمن الرحیم

  • خطبه اول:

 یکی از نعمتهایی که خداوند متعال و منان به ما عطا فرموده است شرکت در همین جلسات نورانی سیدالشهدا علیه السلام است، به واسطه این جلسات اشک می ریزیم و گریه می کنیم. همانطور که می دانید این اشک ریختن به اذن خداوند است و دل را از بدی ها و زشتی هاصاف میکند. خداوند مسئله اشک را مقدمه‌ای برای حیات انسان و زنده شدن انسان قرار داده است. همانطور که در قرآن کریم این عبارت وجود دارد:

(وجعلنا من الماءِ کُلَّ شیء حی)

 زمین مرده به وسیله باران زنده می‌شود

 دل مرده پر از گناه و معصیت ما با اشک بر مصائب سیدالشهدا علیه السلام، اشک بر خوف خدا، اشک به خاطر قیامت، زنده می شود. خطری که ما را تهدید می‌کند خطر خشکی چشم است، از علامتهای بدبختی و بیچارگی این است که  اشک چشم کسی خشک شود. امیر المومنین علیه السلام می‌فرماید: گاهی انسان دچار قساوت قلب می‌شود و این قساوت قلب حاصل نمی شود مگر به خاطر زیادی گناه.

   گاهی انسان خودش را مقصر نمی داند و این مقصر ندانستن خود، باعث خشک شدن اشک چشم میشود.

 قرآن کریم می فرماید:

(وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ)

و (یاد آر) آن گاه که شیطان کردار (زشت) آنان را در نظرشان زیبا نمود.

 یکی از آن زینت ها این است که  حتی کارهای خوبمان را برای ما زینت دهد.

 یک مرحله بالاتر وجود دارد این است که شیطان کارهای خوبمان را جلوی چشم می‌آورد و ما خودمان را خوب بدانیم و مقصر ندانیم. یکی از سیره اولیای الهی این است که انسان خود را مقصر بداند.

 امام باقر علیه السلام وقتی که می‌خواستند برای یکی از دوستان خود دعا کنند، میفرمودند :خداوند تو را از نقص و تقصیر رها نکند، یعنی خودت را همیشه مقصر و با نقص ببینی.

 امام کاظم علیه السلام به یکی از اصحاب خود فرمودند: این دعا را زیاد بخوانید:  خدایا مرا از عاریت داده شدگان ایمان، قرار نده.  ایمان باید محکم در قلب جا بگیرد ایمان مقطعی، موردی، عاریتی، لحظه ای و دهه‌ای به درد نمیخورد.

خدایا مرا از کسانی قرار نده که ایمانشان عاریتی است بلکه ما را اهل ایمان ثابت و محکم قرار بده در ادامه دعا می فرماید خدایا مرا از تقصیر بیرون مبر یعنی من همیشه خودم را مقصر اعمالم بدانم. همچنین امیرالمومنین علیه السلام در کتاب بحارالانوار جلد ۴۰ صفحه ی ۷۰ فرمودند: اگر کسی به گناهان خود اعتراف کرد، گناهانش از بین میرود و این اعتراف آرام آرام قساوت قلب را از بین میبرد، قساوت قلب از بین برود انسان اهل گریه و اشک ریختن میشود.

  دردعای دوازدهم صحیفه سجادیه نیز به این موضوع اشاره شده است انسان را از خود بزرگ بینی و منیت نجات می دهد. مرحوم ملا احمد نراقی درباره اوج این چنین می نویسد: اوج با این که یکی از صفات خبیث است، منشأ و منبع صفات خبیثه و مشکلات دیگر است. کسی که از خود و عمل خود خوشش بیاید و خودش را مقصر نداند و فقط دیگران را مقصر بداند و از اعمال و کارهای خود خوشش بیاید، منشاء بسیاری از بدبختی های دیگر است که ممکن است به وجود بیاید.  شیطان تصویری از کارهای خوب و خدمات انسان را زینت می‌بخشد و مرتباً جلوی چشم انسان نشان می دهد، تو جهاد کردی  تو خرج کردی تو انقلاب کردی تو جان دادی تو اینگونه بودی، این خوبی ها را جلوی چشم انسان می آورد و در  انسان این حالت به وجود می آید که بله من چه انسان خوبی هستم. اگر انسان خودش را مقصر نداند و این مناجات ها که درباره بندگی و عبادت خداست، بر زبان او و در دل و قلب او جاری نشود و فقط زبانی به کار ببرد، قساوت قلب می گیرد که قساوت قلب، موجب خشکی چشم می شود.

  مسئله ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر اشک جاری نمی شود، ریشه اش مقصر ندانستن خود و قساوت قلب است و لذا اشک برای امام حسین علیه السلام خیلی از مسئله‌ها و کارها را حل می‌کند. اگر کسی برای امام حسین علیه السلام گریه کرد و اشک بر گونه هایش جاری شد خداوند گناهان او را میبخشد صغیر و کبیر او را می‌بخشد.

گاهی قساوت قلب ناشی از رنجاندن برادر مومنی است که ما غفلت کردیم و از آن توبه نکردیم.  ممکن است نفهمیدیم کسی را رنجاندیم یا اگر فهمیدیم، توبه نکردیم ،این باعث قساوت قلب می شود و لذا باید به خدا پناه ببریم که  خداوند به ما توفیق توبه عطا کند.

ما باید قدر نعمت اشک بر سیدالشهدا و گناهان و معاصی خود را بدانیم که  به اذن خداوند انجام می شود.

 امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر چیزی یک ثوابی دارد  بجز گریه ای که برای ماست که  ثوابی با آن برابری نمی کند و ثواب بی اندازه دارد.

  • خطبه دوم:

اگر میخواهیم بفهمیم قلب ما سالم است و در آن بیماری وجود ندارد باید ببینیم چقدر اهل یقین هستیم و چقدر شک و تردید از قلب ما بیرون رفته است. شک و تردید نشانه بیماری قلب و دل است.

باران که در لطافت طبعش خلاف نیست /در باغ لاله روید و در شوره زار خس

قلب سلیم قلبی است که خدا را در حالیکه در این قلب غیر خدا چیزی نیست، ملاقات میکند.

الحمدلله که دولت جدید با رای اعتماد مجلس شکل گرفت و از همان ساعات اول، کار خود را آغاز کردند.

دولت سیزدهمین باید دولت کار و جهادی باشد چون وارث انبوهی از مشکلات متعدد است ک معضلات اقتصادی و معیشتی زیادی را به وجود آورده است که این مشکلات نیازمند اقدامات فوریتی، میان مدت و بلند مدت هستند.

امیدواریم شاخص هایی که برای دولت جوان انقلابی بیان شده است، در انتخاب مدیران میانی و فرمانداران و… هم لحاظ شود.

یکی از سیاست های خوب ایران در رابطه با افغانستان این است که جنگ داخلی رخ ندهد و گروه های داخلی را دعوت می کند که به توافق برسند و یک دولت افغانی و بدون فشار استکبار تشکیل دهند.

افغانستان تنها کشوری است که چهار قدرت اول اقتصادی وسیاسی و موثر دنیا، درآن ایفای نقش می کنند که دلیل آن، موقعیت جغرافیایی ویژه افغانستان است، که تسلط بر افغانستان در واقع تسلط به شرق آسیا و اشراف به غرب آسیا است. آنچه که واقعا خواست مردم و ملت افغانستان باید باشد و هست اینکه خودشان  برنامه ریزی کنند و دولتی بر خواسته از نظر مردم شکل دهند و جنگ داخلی رخ ندهد و کشت و کشتار بیش از این صورت نگیرد.

رسانه ها و بعضی از چهره های معروف و مشهور، مدتی دایه مهربان تر از مادر شدند و در رابطه با واکسن هیاهو کردند. اما شما که از رهبر حکیم، بر مردم مهربان تر نیستید.

وقتی که رهبر انقلاب براساس تجربه و براساس حکمت می گویند ما اعتمادی به آمریکایی ها و انگلیسی ها نداریم. بارها ضربه خوردیم، بارها داروی فاسد به ما دادند، ما درس عبرت نگیریم؟

 باید حتما یک ژاپنی اعلام کند که یک و نیم میلیون دز واکسن آلوده از طریق آمریکا به ما داده شده است که ما باور کنیم.

اکثر پزشکان بدون تعصب نیز واکسن برکت را توصیه می کنند با واکسن برکت، بیش از ۹۳ درصد ایمنی برای بدن فراهم می‌شود.

دعایی که مقام معظم رهبری فرموند، دعای هفتم صحیفه سجادیه که در اول مفاتیح نیز آمده است را حتما بخوانیم.

مسئولین باید تا لحظه آخر، خدمت رسانی خود را انجام دهند و نباید کار را رها کنند و از آن غفلت کنند.

به عزیزان در  شورای شهر توصیه می کنیم در انتخاب شهردار دقت لازم داشته باشند. شهرداری انقلابی و جهادی را انتخاب کنند اولویت این است که شهردار، توانمند و متخصص باشد و لزوما نباید بومی باشد.

تقاضا داریم ک اعضای شورای شهر مسئله نظارت را جدی بگیرند تا بعضی از تخلفات  از جمله رشوه گرفتن صورت نگیرد و این رویه قطع شود.

همچنین دستگاه های نظارتی ک این وظیفه را برعهده دارند، باید با دقت نظارت کنند.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید