ایجاد دشمنی بین مومنین و فرهنگ فردی و اجتماعی - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

ایجاد دشمنی بین مومنین و فرهنگ فردی و اجتماعی
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1400/8/14

ایجاد دشمنی بین مومنین و فرهنگ فردی و اجتماعی

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

پیغمبر اکرم می فرمایند: شیطان از کسانی که اهل نماز بودند یعنی نماز گزاران جزیره العرب ناامید شد، یعنی بعد از اینکه پیغمبر آن هارا دعوت به یگانی خدا کرد و آن ها اهل توحید شدند و از شرک و بت پرستی نجات پیدا کردند، دیگر شیطان ازاینکه این ها مجددا به شرک و بت پرستی برگردند ناامید شد. برای همین نقشه بعدی را در دستور کار خودش قرار می دهد و آن این است که بین آن ها  دشمنی بیندازد . دشمنی بین مومنین ،دشمنی بین مردم، و کینه و کدورت ایجاد کردن .بعد از مسئله توحید  اگر شیطان دستش برسد کسی را از خدا جدا کند، از توحید جدا کند، مشرکش کند، این کار را انجام می دهد .اگر دستش نرسد یکی از کار های مهمی که شیطان انجام می دهد، ایجاد دشمنی بین مردم است.

 از امام باقر حدیث زیبایی نقل شده :خوب دقت کنید شیطان همچنان به ایجاد دشمنی بین مومنان می پردازد تا این کسی از این هارا موفق بشود از دین خدا خارج کند .اگر موفق بشود یکی از این مومنین را با کینه و دشمنی از دین خدا خارج کند، این طور مثال زدند فرمودند :چنان میشود که انگار به پشت می افتد ،دراز می کشد و می گوید پیروز شدم. یک کسی که پیروزمندانه از یک صحنه ای خارج می شود دیگر میخواهد خستگی در بکند. از یک میدان سخت شیطان میگوید: من دیگر پیروز شدم موفق شدم .

بعد امام فرمود :خدا رحمت کند کسی را که میان دو تن از مومنین ،میان دو تن از دوستان ما، الفت ایجاد کند یعنی دقیقا کاری مقابل شیطان، بعد در ادامه  فرمودند: ای گروه مومنان !الفت بگیرید بعد به هم مهربانی کنید .هرچه مومن نسبت به مومن دیگر دلسوز تر مهربان تر باشد .ما به او بیش تر نزدیک میشویم و او دارای درجات بالای معنویت است .والا اینکه با ما بد باشند. اگرچه خدا وند محبت مومن را در دل مومنین دیگر میندازد، دردل افراد دیگرمیندازد، هرچقدر هم شما بد دیدی محبت کن. خیر خواهی کن. دشمنی نکن .حرفی نزن که دشمنی ایجاد بشود. این نکته ای که میخواهم  عرض بکنم این است که

 عوامل ایجاد دشمنی را از دیدگاه روایات خدمت شما عرض بکنم: که چه چیز هایی باعث می شود بین دونفر، بین دو مومن، بین  دو خانواده،  بین دو گروه از مومنین اختلاف ایجاد بشود،عواملی وجوددارد که خدمت شما  برخی از آن ها را اشاره میکنم

 اولین آن: مسئله ی دنیا خواهی است . رسول خدا فرمودند: در دنیا خواهی بر مردمی گشاده نمی شود مگر آنکه خدای تبارک و تعالی تا روز قیامت میان شان کینه و دشمنی می افکند . یکی از عوامل مهم ایجاد کینه بین مردم و دشمنی و ناراحتی و اختلاف دنیا خواهی است. سر پول، سر مال. اگر دنیا خواه شدند اگر از دنیای خودشان به راحتی عبور نکردند بخاطر دنیا خواهی است .  

ولذا ممکن است  مسئله دنیا شهرت باشد ،ممکنه مقام باشد، ممکن است  آبروی اجتماعی باشد ،بله ممکن است  یک عده ای پول برایشان مهم نباشد، بعضی ها مقام برایشان مهم نیست، پول مهم است .پس عامل اول دنیا خواهی ست که در روایات ما علت ایجاد دشمنی اشاره شده است. امیرالمومنین فرمودند: برادران و خواهران زیاد همدیگر را سرزنش نکنید چراکه سرزنش کینه به بار می آورد. یه پدری دائم بچه ی خود را میزند،دائم سرزنش میکند. تا پسرش وارد خونه می شود اورا سرزنش میکند  سرزنش زیاد پدر پسررا زده می کند، کینه ایجاد میکند. برادر نسبت به برادر ،دوتا همکار نسبت به هم، دوتا رفیق نسبت به هم باید مراقب رفتار خود باشند ، کلام امیر المومنین که همه ی آن نور هدایت است میفرمایند: انسان باید امر به معروف بکند ،نهی از منکر بکند، ولی سرزنش دائم کردن اشتباه است . امر به معروف و نهی از منکر قواعدی دارد ،گاهی انسان با سکوت ،گاهی با حرف، گاهی در خلوت  این هارا باید مراعات کرد.

بعضی ها میگویند ما رک هستیم  و دائم به دیگری حرف می زنند و سرزنش میکنند به بهانه اینکه رک هستند بی ادبی می کنند .  این بی ادبی ست رک بودن نیست .  رک بودن یک جاهایی خوب است، یک جا هایی خوب نیست ،یک جاهایی باید در لفافه حرف بزنیم یک جا هایی اگر میخواهیم نکته ای را اشاره کنیم باید غیر مستقیم اشاره کنیم.

انشاالله در ذیل توجهات و عنایات ولی عصر از همه ی بدی ها و زشتی ها  و گناهان دور باشیم  و برای مولایمان  حضرت ولی عصر دعا کنیم.

خطبه دوم  

مسئله ی فرهنگ در جامعه مسئله ای نیست که با دستورالعمل ها و  با بخش نامه اگر چه آن ها هم لازم است محقق شود ،یک مسئله بسیار مهمی است که همه دستگاه ها نسبت به آن باید حساس باشند، اگر فلان مسئولی در حوزه اقتصادی یا عمرانی خوب باشد و در مسئله ی فرهنگی خوب نباشد و ما بگوییم که این یک پیوست فرهنگیست به او ربطی ندارد ،اشتباه است .

باید به مسئله ی فرهنگی معتقد باشد گاهی می بینیم یک مسئولی اصلا معتقد به این مسئله فرهنگی نیست، هر چقدر هم بخواهید  با بخش نامه مسئله را مفهوم کنید نمیشود. چرا که مسائل فرهنگی ،مسائل دینی ،مسائل تربیتی، مسائل مهمی است که زیرساخت همه مسائل است. اگر فرهنگ ما، اگر تربیت ما ،اگر مسائل دینی ما ،اگر مسائل تبلیغی ما ،خوب بود، دقیق بود، همه به او توجه داشتند . مسائل سیاسی ماهم حل خواهد شد، مسائل اقتصادی هم حل خواهد شد، زیر بنای همه مسائل فرهنگ است. یک شورایی وجود دارد به نام شورای فرهنگ عمومی .شورای فرهنگ عمومی  به عنوان یکی از شورا های مهم حاکمیتی برای اینکه مسئله فرهنگ در جامعه ارتقا پیداکند، طراحی شده است .خب این شورای فرهنگ عمومی باید ازحالت صرفا یک جلسه و دورهمی  مسئولین خارج شود. واقعا با انگیزه ی تمام ،با دغدغه مندی تلاش کنند .  که یکی از دغدغه های حضرت آقا هم همین است که فرمودند: در همه ی زمینه ها باید ما تلاش کنیم ،فرهنگ عمومی در جامعه ارتقا پیداکند.خب یک بخش از فرهنگ  عمومی مسائل ظاهری است که در جامعه داریم می بینیم مثل مسئله ی شکل لباس و پوشیدن آن و معماری  که که تاثیرات آن ها هم زیاد است .  بخش دیگر از فرهنگ عمومی مسئله ی ظاهر نیست ،شاید شما در ساختمان و شکل وظاهر و شکل لباس نبینید اما ربط به اخلاق و  درون حالات  انسان ها دارد. اگر برفرض  در فلان کشور خیلی نظم رعایت میشود دزدی کمتر است بخاطر اخلاقیات و درونیات افراد ان کشور است .  دوربین هایی را در سطح شهر به کار بردند که مردم را کنترل و نظارت کنند در اروپا و آمریکا ودر همه کشورهای دنیا از انها  استفاده می کنند، ایران هم استفاده می کند اما  مردم باید  خودشان به مرحله ای برسند، همه ما باید به مرحله ای برسیم که اگر دوربینی نبود، اگر نظارتی نبود، بتوانیم خودمان را کنترل و مراقبت کنیم . که  این خیلی کار سخت تری است، این ظاهر قضیه است.  پس بخشی از فرهنگ عمومی فرهنگ ظاهری است، بخش دیگر مسائل اخلاقی و مسائل درونیست که زیاد هم محسوس نیست، اما در جامعه و سرنوشت جامعه اثرات ان کاملا محسوس است. که از جمله ان ها  اخلاقیات  فردی و اجتماعی مردم یک جامعه ست. همه نهاد های دولتی تبلیغی و فرهنگی باید برای اصلاح فرهنگ عمومی تلاش کنند. همانطورکه  مقام معظم رهبری فرمودند اصلاح فرهنگ عمومی ازهمه کارها مهم تر است ،چون این کار محور همه کارهای دیگر است .درست است  که  رئیس شورا ی فرهنگی درهمه شهر امام جمعه است  اما بقیه ی دستگاه های اجرایی  باید به کمک بیایند اما اگر دستگاه ها عزمی نداشته باشند و تنها جلسه های دورهمی هفتگی باشد کاری جلو نمی رود.

لذا تمام ادارات و نهاد ها و ارگان ها ،همه باید با انگیزه بالا  برای حل مسائل در این جلسات شرکت بکنند. دیگر راجع به این موضوع مطلب زیاد هست.  راجع به مسائل راهبردی این موضوع ما چه کار باید بکنیم ؟یکی از راهبرد ها ،انسجام عمل دستگاه های فرهنگی است .فرض کنید در شهرستان های اسلامشهر سازمان تبلیغات امور مساجد داریم، بسیج داریم ،جبهه فرهنگی  نهاد های فرهنگی دیگر داریم مثل اداره ارشاد . اینها باید منسجم و با برنامه ریزی درست باهم کارکنند و با سیاست گذاری فرهنگی درست و بموقع راهبردی برای حوزه ی فرهنگی شهرستان باشند که همه باهم با حفظ استقلال خود ولی با یک راهبرد مشخص، راهبرد واحد و منسجم کار خود را  جلو ببرند. حالا راجع به این ها باید  در خطبه ها و سخنرانی ها مطالب زیادی را مطرح بکنیم تا این مسئله مفهوم مردم گردد.

یکی از مسائل این است خوب دقت بفرمایید    

بسیاری از مشکلات فرهنگی ، اقتصادی،اجتماعی ما به وسیله نهاد ها و ارگان ها حل نخواهدشدچرا که بسیاری از کارهای روتین و اجرایی و جاری وجوددارد ،خیلی از آن ها شاید فرصت نکنند به مسائل دیگر بپردازند مثلا فرض کنید دستگاه قضایی مشکلات متعدد ،مراجعات متعدد  برای پرونده های متعدد در موضوعات مختلف دارد، در نتیجه  امور مساجد هیئت امنا، خادم ،امام جماعت ، باید  مسائل  را بررسی کنند.و برای طراحی مسائل فرهنگی که خیلی زمان بر است باید مردم به میدان بیایند و برای حل مسائل خود اعم از فرهنگی و اجتماعی و سیاسی تلاش کنند .همانطور که رهبر انقلاب از ان به عنوان حلقه های میانی نام می برد که این افراد باید واسطه بین مردم و حاکمیت  باشند ،که این حلقه های میانی نه کار رهبرسیت، نه کار دستگاه هاست  ونه کار نهاد هاست. خود مقام معظم رهبری راجع به این موضوع  صحبت های مفصلی بیان کردند که من در فرصت های آینده انشاالله اگر عمری بود به آن ها اشاره میکنم، اما  حلقه های میانی مساجد یعنی هیئت ها یعنی فعالان فرهنگی. این ها باید مردم را به میدان بیاورند مثلا کمیته ی امداد به ان معنا شاید نتواند به فقرا کمک کند ولی  همین خیریه ها کسانی را دارند که مردم را به صحنه اورده و با انسجام در حوزه ی فرهنگی  کار میکنند .  و یا در ماه محرم وصفر که مردم در برنامه ها حضور دارند که باید دقت کرد چه کاری میتواند این برنامه ها را پرشورتر و قدرتمتدتر کند ،این مسائل فرهنگی چگونه این برنامه ها را با کیفیت می کند پس مردم باید به میدان بیایند . حالا که مسئولین ما مجلس، دولت و  قوه قضائیه عزم جذمی برای حل مسائل دارند باید این رو سرلوحه کارهای خوشان قرار دهند ، که نگاهشان به مردم باشد، نگاهشان به قدرت جوان های داخل و نگاهشان به توان داخلی کشور باشد. در حوزه های مختلف در حوزه آسیب های اجتماعی مردم باید  به میدان بیایند و کمک دست مسئولین باشند چراکه ما نمی توانیم به راحتی آسیب های اجتماعی را حل بکنیم . حال چگونه؟

شما نگاه کنید هر جایی میبینید که مردم حضور پیدا کردند خیلی از مسائل حل شده است.  مردم اگر در همین حوزه ی مراجعاتی که به دادگستری ها میشود اگر مساجد ما، اگر ریش سفید های ما ،اگر بزرگان ما در هر محلی در هر منطقه ای فعال باشند. در حوزه های مختلف بسیاری  از حجم پرونده ها کم میشود.ما شهر هایی را در کشور داریم که دادگاه های انها  خلوت است . یک شهری را درتلویزیون نشان می داد که دادگاه ان خلوت بود و قاضی های ان نسبتا بیکار بودند که علت را جویا شدند گفته شد: که بسیاری از مسائل در حوزه های مختلف را امور مساجد حل میکند که ریش سفیدها و بزرگان دست به دست هم میدهند تا مسائل را حل کنند . در نتیجه مردم باید به میدان بیایند تا هر چه زودتر خیلی از مسائل ان شاالله حل بشود . البته وظیفه دستگاه ها حمایت است، وظیفه دستگاه ها پشتیبانی و مانع زدایی  است . در مسئله بهزیستی همین است. در مسئله کمیته امداد همین است.  در مسائل سیاسی  هم همینطور .خب اگر ما در همه ی زمینه ها بخواهیم نگاه انقلابی  داشته باشیم. اباید نگاه انقلابی و اسلامی را خوب تبیین بکنیم ،مثلا یکی از مسائل در حوزه سیاسی همین روز استکبار ستیزی ۱۳ آبان ست که گذشت، مبنای مبارزه ی ما با استکبار خوب بیان نشده است .  اگر خوب بیان بشود، خود همین جوان ها دانشجویانی که شاید بعضی از ان ها مسئله را خوب متوجه نشده باشند ، چون این مسئله مبنایی و فطری است اگر خوب بیان شود خود انها مبلغ این جریان میشوند . جوانان و نوجوانانی که اول انقلاب   به میدان امدند و چنان در این زمینه هم مبارزه کردند و کار کردند و امروز ما سرسفره آن ها نشستیم ،امروز اگر در کشور، در آموزش و پرورش، مساجد ،هیئت ها،مبانی استکبار ستیزی خوب بیان بشود این جوانان هم جریان ساز میشوند  و دیگر به این اشتباهات ماهواره ای که مگر امریکا چه بدی دارد  دربین آن ها بیش تر مورد توجه نمیشود، اما  آیا ما تا الان خوب بیان کرده ایم؟ مسائل را انیمیشن کردیم؟ فیلم ساختیم؟ کلیپ درست کردیم؟ گاهی میبینید  بعضی ها راجع به  همین فیلم پیامبر که فیلم بسیار خوبی بود و خوب هم ساخته شد میگویند:اگر دقت کرده باشید کسانی که پشت صحنه ی این فیلم هستند بعضی از این ها وابسته  به دستگاه صهیونیست و یهودی ها هستند، این  ظاهر این فیلم حفظ شده، یک چیز مهمی که در این فیلم حذف شده جنگ های پیغمبر با یهودیان است ،بدر را  نشان می دهد، اما صحبتی از جنگ هایب پیغمبر با یهود نمیکند .  

مسئله ی بعدی  ولایت است که نقش مردم اینجا بخاطر ولایت پذیری بالا و باید بالا هم باشد چرا که مردم باید با ولایت پذیری تمام در عرصه های مختلف نقش خود را انجام دهند که راجع به  این باید درهفته های آینده به صورت استمرار  که چگونه مردم نقش آفرینی کنند صحبت خواهیم کرد انشالله.

نکته بعدی مسئله ی مطالبه گری و عدالت خواهی ست که باید در جامعه رواج پیداکند، باید مبانی ان و آداب ان و توجه به کلام امام و رهبری را در دستور کار خودمان قرار بدهیم. بعضی ها از جملات و سخنرانی حضرت اقا و دیگر بزرگان ما یک جکمله ای را تنها برداشت میکنند و میگیرند که انجمله به تنهایی ناقص است و باید با جملات پسین و پیشین خود گفته شود و وقتی به میدان می ایند دچار مشکل میشوند و به بهانه عدالت خواهی فساد را در جامعه تولید میکند که تنها   ظاهر ان  عدالت خواهی است، اما باطن ان  عدالت خواهی نیست. که  این نیاز به توجه به مبانی کلام انقلاب دارد ،اگر میخواهد انتقادش، حرفش ،تضعیف انقلاب اسلامی و تضعیف نظام نباشد، باید با بصیرت و اطلاعات کافی به میدان بیاید .  در جامعه انتقاد باید باشد ،مطالبه گری باید باشد ،خیر خواهی باید باشد، دفاع از حق مردم باید باشد ،اما باید مراقب باشیم از مسیر عدل انصاف خارج نشویم. که این  کار هر کسی نیست .باید مراقبت ویژه ای داشته باشیم . یکی از مسائل راهبردی  پرهیز از نقل اموال غیر مستند و غیر معتبر است ، دلیل اینکه بغض نسبت به بعضی دیگر حرفهای غیر مستند و غیر معتبر میزنند چیست؟ که زدن این حرف های غیر معتبر باعث می شود که ما دچار آسیب شویم و آسیب جدی به مسائل اجتماعی کشور وارد کند. مقام معظم رهبری  فرمودند: در سخنرانی ها اساسی ترین نظراتم همان هاییست که سخنرانی ها از من میشنوید هیچ نظری درباره ی مسائل جاری کشور و مسائل اسلام و مسلمین و اجتماعی  ندارم، اینطور نیست که   مسائل مهم  را من در خفا و درگوشی به کسی بگویم تنها من راهبردهایی را به دولت میدهم .من مسائل کلی و اجتماعی را بیان می کنم ،جوانانی که میخواهند خطابه گر باشند ،باید مبانی امامین انقلاب را بفهمند و بانی این انتقاد کردن و عدالت خواهی را خوب بشناسند  تا دچار آسیب نشوند. یک خدا قوت باید عرض کنیم به نیروی سپاه  که باعث خوشحالی امت اسلام و جهان اسلام و جبهه مقاومت شد .نیروی دریایی سپاه که با یک حرکت واقعا محکم  و با اقتدار در روز روشن که  کشتی و  نفت مارا دزدیده بودند پس گرفتند و  بعد یک عده ای در داخل کشور همچنان نگران آمریکا هستند. در جهان عجیب است که نفت را بدزدند و نفت را وارد کشتی دیگر کنند ولی  نیروی سپاه  با قتدار تمام  سوار برکشتی می شود و نفتکش را می اورد ، با اینکه ناو های آمریکایی درمقابل این بسیجی ها و این پاسدار ها این عزیزانی که با روحیه بسیار مقتدر در این ماجرا حضور پیدا کردن آمدند ، که بترسند و  عقب نشینی کنند ومیدان را خالی کنند اما با موفقیت این افراد عملیات  را انجام دادند .   وقتی که ما این صحنه ها را میبینیم باید ابتدا از خدای  متعال برای همه کسانی که در مسئله امنیت ،در مسئله اقتدار جمهوری اسلامی ، تلاش میکنند، دعا کنیم چرا که  این اقتدارجمهوری اسلامی به برکت مجاهدت ها و خون شهدا و  به برکت مبارزانی است که مخفیانه و گمنام  زندگی میکنند، سرداران شجاعی که هنوز هستند و حاج قاسم سلیمانی هنوز زنده ست، این که بعضی ها میگویند حاج قاسم رفت ، بدانند که حاج قاسم  و سربازانش و  مکتبشان، نگاهشان هنوز زنده ست و پابرجاست.  انشاالله به برکت همین نگاه ،همین مکتب پیروزخواهیم شد و ضعف دشمنانمان و زمین گیر شدن آن ها  را انشاالله خواهیم دید.

و یک جمله هم عرض کنم به غرب زده ها و کسانی که هنوز دست از این کار زشتشان برنداشته و برنمیدارند ، نگاه کنید ،تجربه کنید که  تجربه برای شما حصل نشد، عبرت نگرفته اید، همچنان پیام هایی را در فضاهای مختلف میدهید و روحیه ها را تضعیف میکنید  مگر  چه نسبتی با آمریکا دارید ؟چه نسبتی با غرب دارید؟ چطور از آن ها دفاع میکنید؟  

خداوند ان شاالله به همه ی ما بصیرت و معرفت بدهد و هدایتمان کند .

 والسلام علیکم والرحمه الله برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید