آستانه شب های قدر - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

آستانه شب های قدر
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1401/2/2

آستانه شب های قدر

بسم الله الرحمن الرحیم

ایراد شده در تاریخ ۲ اردیبهشت  ماه ۱۴۰۱ به امامت حجت السلام محمدی :

خطبه اول:

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی توصیه میکنم

در آستانه شب قدر هستیم ، شب قدر ظرف تقدیر است ، تقدیر یعنی اندازه گیری ، اساس نظام خلقت بر پایه ی اندازه است و کل شی بمقدار . که در اصطلاح به این مطلب قضا و قدر میگویند. پس هربار یک قدر اندازه میدهیم و تصمیم میگیریم ، عملی را میخواهیم انجام دهیم ، یعنی یک قضا و عکس العملی دریافت میکنیم ، این قضا و قدر یعنی اندازه ها و نتایجی که خداوند متعال در نظام خلقت قرار داده است. اگر در شب قدر به آیات و روایات دقت کنیم ، تقدیرات ما قرار است در این شب قدر مقدر شود ، به تقدیرهای احتیاج داریم که خیر دتیا و اخرت در ان باشد ، یک ارامشی و یک ارمغانی لاخوف علیهم ولایحزنون باشد. امشب به فهمیدن اندازه ها و برنامه هاا احتیاج داریم ، اگر قرار باشد ، بهترین تقدیرها را بشناسیم ، باید به قران مراجعه کنیم که تبیان لکل شی . تقدیرها و اندازه ها از نظر قران چه چیزهایی هستند؟ به قران مراجعه کنیم .

قدر های چهارگانه در قران وجود دارد:

 ۱)قدر جمادی .که بعضی ها جمادی فکر میکنند ، مثل سنگ و چوب ، ثم قست قلوبهم …او لشد قسوه . یعنی به جای اینکه ونبال خدا باشند ، اندازه و قدر و ارزش انها اندازه و ارزش جمادات میشود که قران به انها اشاره میکنند ، بعضی ها به اندازه سنگ قیمت دارند ،بعضی ها ممکن است این را برای خودشان محقق کنند،به نوع نگاه و روش زندگی آنها بستگی دارد.

قدر حیوانی دومین قدری ست که در قران از آن به یاد برده شده است ، قران میفرماید، اولیک کاالنعام بل هو الاظل … یک روز پیامبر فرمودند چه بسا چه قدر از این مرکوب هایی که از راکبشان بهترند، چون ذکر مرکوب ها و حیوانات اهل ذکر هستند. در حد کمالات حیوانی هستند قدر شیطانی که شخصیت بعضی ها و سبک زندگی و نوع نگاه انها و لباس پوشیدن شیطانی ست که اگر بک ساعت با انها حرف بزنیم ، ممکن است به سمت انها حرکت کنیم .ولایت و سرپرستی شیطان راقبول کرده است ، حقیفت وجودی را فراموش میکنند .

قدر انسانی که در سوره عصر میفرماید کسی که از اصل سرمایه بازنده میشود مگر کسانی که اهل ایمان باشند ، اگر بخواهیم قدر انسانی محقق بشود ، این شب قدر نوع نگاه و خودشناسی و ایمان تو موثر است ، چه چیزی به امام زمان تحویل میدهی . نوع نگاه ما ، نوع فکر و نوع عمل ما در اندازه گیری و امضا برای شب قدر موثر است . اولیا خدا یکسال تلاش میکردند که شب قدر درستی داشته باشند .

تقدیرات ما به دست امام زمان امضا بشود . مهم ترین این است که چه چیز در درون ماست  ارزش هر کسی به انداره چیزی ست که دوست دارد ، کسی که مال دنیا را دوست دارد یا نیتش شیطانی باشد ، قدر شیطانی دارد.به شب قدر امده، درصورتی که کینه دارد ، نیت بدی دارد ، چه حالی باید  باشته باشد امیرالمومنین میفرماید : به خویشتن جاهل نباش  کسی که خود را نمی شناسد ، هیچ چیز را نمیشناسد. ادم زیرک چون با عقل و توانایی و فکر خودش نمیتواند بهترینا را بدست بیاورد به امام زمان و خدا توسل میکند ، اما تلاش و جهت گیری قلب و عمل در مقدرات تاثیر دارد. جذب تقدیرات خدا در شب قدر منوط به سطح فکری ادم هاست . بعضی ها در شب قدر خدا به انها چنان تفصل میکند که خوراک معنوی و مادی را میگیرد، بلکه برای میلبون ها نفر دیگر هم میگیرد ، بعضی ها اینقدر سطح پایینی دارد که به قدر جمادی و حیوانی نصیب میشود .  همه ی خواسته های خودت را پایی نیاور . انسان سطح پایینی ندارد، بعضی ها تقدیر کوثری دارد یعنی خیلی کثیر است ، تاثیر زیادی هم برای خود و هم برای جامعه دارد. خیر کثیر دارد. این خیر کثیر محقق نمیشود مگر اینکه نوع نگاه و عمل و زندگی ما به چه سمتی ست ؟ هم و غم ما قلب سلیم است یا مال و منال دنیا ؟نمیخواهد ناخالصی داشته ناخالصی در عبادات و اعتقادات ممکن است انسان را به قعر جهنم ببرد . به قلب و درون خود مراجعه کنیم ببینیم هم و غم ما چیست ؟ سطح فکری خود را بببینم و سبک زندگی خود را مراقبه کنیم . انسانی که میداند متولد میشود و بعد از دنیا میرود ، طبق گفته امیرالمومنین آدم زیرک کسی است که به یاد مرگ و اخرت است . وقتی این چنین باشد ، زخم زبان نمیزند ، دل کسی را نمی شکند سوء ظن دارد . به چه چیزی دلبسته هستیم ، بندگی خدا انسان را شریف میکند ، و این محقق نمیشود مگر به دست خودت و با توسل به امام زمان که به کمک ما بیاید . ما باید تلاش کنیم و تضرع کنیم و گریه دمز موفقیت است که مقام معظم رهبری رمز موفقیت را گریه  میداند . پس اگر بخواهیم از فدر جما ی و حیوانی و شیطانی نجات پیدا کنیم ، منوط به تفکر خودمان هست.همدیگر را ببخشیم ، به یکدیگر مهربانی کنیم ، خوش اخلاق باشیم  گاهی فکر و ذهن ما حتی ارزش دنیایی هم ندارد. ده سال درگیره فکر و عمل دیگری هستی که در حقت انجام داده است. انسان باید وسعت سعه و نظر داشته باشد.

خدا ان شالله ما را نجات بدهدو دست ما را بگیرد

چند حدیث درباره ی امیرالمومنین میخوانم :

*

هر کس علی را دوست داشته باشد خداوند هدایتش میکند و هر کس که او را دشمن دانست او را گمراه میسازد .

*

پیامبر فرمود : هر کس امام علی را دوست داشته باشد ، ارامش ایمان اورا فرا

میگیردو هر کس با تو دشمنی کند ، خدا او دا به مرگ جاهلیت دچار میکند حتی اگر به دین اسلام هم عمل کرده باشد

*

هر کس که امام علی را دوست داشته باشد ، خدا نماز و روزه اش و شب زنده داری اش را میپذیرد و دعایش مستجابت است .

*

یا علی چنان فردی نماز بخواند و روزه بگیرد به سان مشک پوکیده و کهنه و نحیف با اینحال نماز و روزه اش سودی نمیبخشد مگر اینکه تو را دوست داشته باشد .

*

محبت امیرالمومنین گناهان را از بین میبرد همانطور که اتش هیزم را

هر کس در قیامت اجازه ای نیاز دارد و اجازه عبور از صراط محبت امیرالمومنین است .

*

بهشت مشتاق محبین و دوستداران امام علی ایت و نور بهشت در حالیکه هنوز در دنیا هستند و نور اینها در بهشت بیشتر و پر نورتر میشود .

ان شالله شفاعت امیراامومنین در دنیا و اخدت نصبب ما بشود .

خطبه دوم:

عبادالله اوصیکم بنفسی  و تقوی الله

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوی الهی و ذکر و توجه توصیه میکنم

امام صادق میفرماید: وقتی دعا میخواهیدبکنید ، به شما نمیدهند مگر اینکه از تمام مروم مایوس باشید ، ته دلت فقط خدا باشد ، اگر کسی میخواهد دعاهایش مستجاب بشود ، انسان باید امیدش را از غیر خدا قطع کند .

مقام معظم رهبری سال ۴۲ در زندان بود ، و یکی امدگفت که قرار است که رهبر جدا بشود ، حضرت اقا شاد شد ، بعد تفالی به قران زدند ، سوره یاسین امد . شنبه امد و ازاد شد ، انچیزی که در ذهنش پیش امده بود اتفاق نیفتاده بود .

خداوند در قران میفرماید که هر کس به غیر خدا به دیگر امید ببند به عزت و شرفش امیدش را ناامید میکند  و فلذا همه چیز دست خداست با اینکه باید اسباب و ظواهر را دنبال کنی ، حتی ابن ابتکار عمل و خلاقیت و توانایی هم که داری ، از خداست و نتیجه را باید به خدا واگذار کنی. این نگاه ادم توحیدی است ، امیدش به خدا نیست .

ان شالله خداوند دعاهای ما را مستجاب کند ،بهترین دعا دعاهای امام زمان است ، ان شالله خدا دعاهای امام زمان در حقمان مستجاب بشود ، بفهمیم که گرفتاری های ما ، مشکلات ما با فرج مولایمان امام زمان حل میشود ، خوش به حال انهایی که محبت امام زمان دارند و بیقرار اقا هستند .

مسئله  فلسطین: اسرائیل لحظه به لحظه به نابودی نزدبک میشود ، تحلیل تحلیگران غرب و امریکا ، این مسئله را تایید میکند که انها به پایان خود نزدیک شده اند ، در روز ۲۶ فروردین ماه اسرائیل برای اینکه آئین خود را در ،مسجد الاقصی انجام دهند و قربانی هم کنند ، جوانان فلسطینی مقاومت کردند و باعث عقب نشینی صهیونیست ها شدند . اسرائیل  انتظار داشت وقتی که با مقام های عربی نشست داشتند عادی سازی بشود ، اما با این حرکت های شهادت طلبانه ی فلسطینی ها مقاومت خود را بیشتر کردند . خود فلسطین برخلاف کشورهای تازه تاسیس ریشه تاریخی دارد، هویتی دارد و رژبم صهیونیستی تمام تلاشش این است که این هویت را نابود کند ، و هویت سرزمین انها را بگیرد. دیگر امیدی هم به تشکیلات خودگردان فلسطین هم ندارند و باید مقاومت را بالا ببرند و ان چیزی که رهبر انقلاب بیان کردند که جبهه مقاومت ، غزه باید مسلح بشود ، خود اینها به این نتیجه رسیدند، این مسئله را باید توجه داشته باشیم و رسانه ها در تلاش هستند که ذهن جامعه اسلامی را به مسائل دیگر بکشانند و از فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیست ها دور کند ،میخواهند از اصل قضیه دور کنند و امسال با شکوه بیشتری در روز قدس حضور پیدا کنیم .

ملتی که مرگ بر اسرائیل میکند و پشتیبانی معنوی میکند ، بخاطر همین تفکر اسلامی اعلام میکند ، هر جا هر گدوهی علیه صهیونیست ها برنامه ای داشته باشند ما از انها حمایت میکنیم، و امروز جبهه مقاومت به پشتیبانی ایران در منطقه خوش می درخشد ، دست انتقام از استین یمن و عراقی باید روزی خارج میشود ، کسانی که فکر نمیکردند اینطور میتوانند مقاومت کنند رهبر انقلاب هم فرمودند که حتی احتمال پیروزی برای سعودی ها نمیبیند و به انها توصیه خارج شدن میدهد، و این افتخاری برای جبهه مقاومت است . و این تفکر پیروزی ها صدام در زمان ۵۸ داشتند و فکر میکردند که پیروز میشوند درحالیکه با مقاومت ایران روبرو شدند . و این آن مسیری ست که خداوند به مقاومت برکت میدهد و پیروز خواهد کرد. ۸ سال است که یمن در حال مقاومت با دست خالی است و ما نصرت خدا در جبهه مقاومت را میبینیم و ان شالله پرشور تر در راهپیمایی روز فدس شرکت میکنیم .

مسئله بعدی اهانت به قران سوزی که در سوئد و کشورهای غربی رخ داد، این بار اول نیست که این افراد با حمایت دولتمردانشان این اتفاق را رقم میزنند ، این اقدامات کور و بی منطق نشان از ضعف و استیصال در مقابل موج اسلام گرایی دارد و این حرکت نشان میدهد که بیان انها در مقابل اسلام چقدر ضعیف است و اینطوری به دشمنی میپردازند. الحمدالله مردم مسلمان در مقابل این مسئله واکنش نشان دادند، و همه این کار را محکوم کردند . اگر کسی به قران اهانت کند به تمام انبیا اهانت میکند، در صورتیکه نور قران روز به روز در جهان تجلی پیدا میکند .

مطلب بعدی در فضای مجازی که علیه انقلاب اسلامی مخصوصا در این دولت و مجلس انقلابی کارهایی در حال انجام است، با اینکه افرادی هنوز هستند که ناکارامدند اما باینکه رویکرد انقلابی دارند ، جنگ روانی را آغاز میکنند وهدفمند مجلس و نهاد انقلابی را مورد هجمه قرار میدهند و میخواهند مردم را به این نتیجه برسانند که ما به اخر کار رساندیم و باید برای مقابله با ان با دشمن مذاکره کنیم ،و توسط کسانی که جیره خوار انها هستند انجام میشود ، یک مسئله کوچک را بزرگنمایی میکنند . مسئولین باید مراقب کار و عمل خود باشند اما یک اتفاقی برای مسئولی پیش می اید درحالیکه اولویت نیست و همه به ان هجمه وارد میکنند و حمله میکنند. این مسائل اخیری که اتفاق افتاده یک برنامه رسانه برای تخریب شخصبت ها و ارگان هاست . توجیه نمیکنیم اما باید مراقب بود و تذکر داد،و باید بدانیم که کار و رفتار ما را همه میبینند ، اما اینکه برخی از مسائل را هدفمند بولد بشود و مورد توجه ویژه و تیتر اول خبر بشود اشتباه است ، ما مگر مسئول رده اول که دو تابعبتی هم بودند ، به انها هجمه هدفمندی نبود ، و کسانی که فرزندانشان در خارج زندگی میکنند ، کسانی که جاسوسی با کشورهای دیگر داشتند ، و این خانمی که با ضد انقااب و بهایی ها ارتباط داشتند و دو تابعیتی بودن انها ، کدام بک از انها تیتر اول رسانه شد . ان خانم و اقایی که ژست دفاع از مردم میگیرد ، ایا واقعا اعتقادی به این حرفهایی که میزنند دارند؟ همه باید مراقب رفتار خود باشند ، لازم است که بمباران اطلاعات و تکنیک های اقناع گاه به سمتی میرود که به یک مسئله همومی تبدیل میشود. ممکن است که کسی ضعف عملی داشته باشد ایا این باعث ناامیدی ما میشود ؟ باید مراقب باشیم که هم القای اطلاعات هدفمند نداشته باشند . امروز در کشور مورد برنامه و هجمه دشمن است برای اینکه مردم را از انقلاب و دولت و مجلس ناامید کنند ، ما هر کدام از عملی که ضد انقلاب است مورد تذکر میدهیم .

مسئله ی بعدی بلاتکلیفی بعضی از مسئولان است ، با نا کارامدی انها مشکلی حل نخواهد صد ، مسئولی که منطقه تحت نظر خود را نمیتوانند بازدید کند نمیتواند مشکل را حل کند . مردم به دولت انقلابی امید دارند

در استان تهران در شهرستان اسلامشهر این بلاتکلیفی باید حل شود، باید تلاش خود را بیشتر کنند . مردم امید دارند ، اگر کسی در جایگاه مسئولیت نشستند ، با کار  و تلاش شما این مسائل حل میشود . دستگاه قضا هم همینطور است باید نظارت خود

را داشته باشند و پیگیری مدام برای بعضی از پرونده ها انجام بشود  پشت صحنه ها شناخته بشود . عده ای برای کسب منافع شخصی خود دست به موال بیت المال میگذارند و روی مدارس و اموزشگاه اخلال ایجاد میکنند ، مراقبت باید کنیم که دست هایی در کار نباشد ، الحمدالله رویکرد خوبی در حال رخ دادن است که البته تلاش شما منوط به توفیق خدا و امام زمان است و روحیه ی جهادی و انقلابی را باید حفظ کرد که اقر لازم دا بگذراد، که ان شالله مشکلات حل بشود .

رهبر حکیم انقلاب فرمودند که میبینند جوانان مملکت این پیروزی ملت را میبینند رمانی که کشور در پبروزی و موفقیت قرار دارد. وضعیت سختی ست ان شالله که به نفع کشورهای اسلامی تمام بشود .

سالها کشور ما پای ولایت امیرالمومنین  و پای ولایت فقیه و انقلاب با تحمل سختی ها و رنج ها مانده اند و الان امید کشورهای دیگر مسلمان شده اند ، کسانی که اهل مقاومت هستند باید با صبر و مقاومت تلاش کنند که مشکلات را حل کنند .

برحسب ظاهر ثروت و مال ونیا در اختیار صهیونیست هاست ، اما افتخار ما این است ، که در مقابل استکبار و استعمار ایستادگی کردند که این به برکت انقلاب و امام ماست . امید ما باید به خدا باشد و ثابت قدم باید در  این مسیر قرار بگیریم .

دعاهای این ماه را قدر بدانیم  و از این شبهای باقیمانده بهره ببریم ، دعاهای این ماه خیلی از بلاهارا دور میکند .

خدا ان شالله به برکت وجود امیرالمومنین همه ی ما را عاقبت بخیر کند

والسلام علیکم و الرحمه الله برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید