انقلاب اسلامی ایران - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

انقلاب اسلامی ایران
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1400/11/15

انقلاب اسلامی ایران

ایراد شده در نماز جمعه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ شهر واوان به امامت حجت السلام محمدی:

خطبه اول:

خودم و همه شما عزیزان را به تقوای الهی توصیه می کنم

بهترین فرصت برای کسب تقوا و ذخیره معنوی و پوشاندن این لباس زیبا بر روح خود یعنی تقوا در ماه رجب است در فرهنگ روایی ما گاهی ماه رجب را ماه خدا می نامند.

ماه شعبان ماه رسالت است ماه رجب ماه خدا است و ماه رمضان ماه امت است. البته تعابیر مختلف است برخی از روایات این طور تعبیر کردند، گاهی به ماه رمضان در روایات ما ماه ولادت و امامت می گویند و ماه شعبان را ماه نبوت و ماه رمضان را ماه خدا معرفی می کنند، این تعدد تعابیر مولود نگاه و زاویه ی دید افراد به این ماه ها است 

چرا این تعابیر راجع به این ماه ها وجود دارد این نوع نگاه ها را می خواهد برساند؟

امام رحمت الله علیه پیوند و ارتباط این سه موضوع را در آداب الصلاه این طور بیان می کند: شیخ عارف شاه آبادی رحمت الله علیه می فرمودند: آقای شاه آبادی استاد امام بودند می فرمایند که شهادت به ولایت در شهادت به رسالت نهفته است یعنی شهادت به ولایت اهل بیت در شهادت به رسالت است زیرا که ولایت باطن رسالت است اینکه شهادت به یگانگی خدا می دهیم جمعا، یعنی شهادت به رسالت و شهادت به ولایت، پس تعابیر مختلف که اینکه ماه خدا باشد ماه ولایت باشد ماه امامت باشد همه این ها به نوع نگاه ما بر می گردد که مرحوم آقای شاه آبادی این طور توضیح میدهند اگر گفتیم ماه خدا ولایت دارد، نبوتم دارد، اگر گفتیم ماه ولایت است اعتراف به ولایت، شهادت به ولایت در حقیقت اعتراف به رسالتم هست پس آن زاویه دید و نگاه یک شخصیت مخصوصا یک انسان عارف اهل نگاه عرفانی می تواند این مبحث را خوب برای خودش تحلیل کند و بفهمد ماه رجب ماه خدا است چرا چون فوران رحمت خدا در این ماه است خیلی عجیب است می فرماید ماه رجب را چون ماه رحمت بر امت است ان هم چه رحمتی، رحمتی که مثل رگبار بر مردم می بارد به خاطر آن به این موضوع ماه رجب می گویند.

عظمت این ماه بهترین فرصت برای تقویت ایمانمان و تقوایمان، ماه تقوا است و لذا ماه آمرزش ،ماه زیارت است اگر کسی بتواند در این ماه زیارت برود زیارت امام رضا برود، زیارت امام حسین و زیارت اهل بیت برود در این ماه وارد شده است زیارت رجبیه دارد، ماه بیعت است، ماه صلوات بر پیامبر است ماه اعتکاف، ماه شب زنده داری و امام رضا و خلاصه بهترین فرصت برای استفاده معنوی است. دعاهای عجیبی در این ماه است در مفاتیح نگاه کنید دعاهای وارده ی این ماه دعاهای بسیار نورانی اثر گذار و گاهی شبیه به این دعاها را در ماه ها و مناسبت های دیگر نمی بینیم یعنی کیفیتش و مسائلی که در این ادعیه مطرح می شود و در دعاهای ماه رجب داریم میبینیم گاهی در ماه های دیگر این طور دعاهایی مشاهده نمی کنیم.

ماه رجب ماه ویژه برای استغفار، ماه رجب برای آمرزش خواهی امت من است، پیغمبر فرمود: ماه رجب ماه آمرزش خواهی امت من است در آن زیاد استغفار کنید که خداوند بخشنده و مهربان است و شعبان ماه من است و در ماه رجب زیاد استغفرالله بگویید و از خدا قبول توبه را بخواهید و نسبت به آینده مصونیت از گناه را طلب کنید، خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته ای را مامور کرده است که به او داعی می گویند یعنی کسی که دعوت می کند این داعی هنگامی که ماه رجب می رسد شروع میکند به ندا دادن در هرشب تا صبح ندا می کند این فرشته خدا، ملک خدا، خوشا به حال اطاعت کنندگان و خداوند متعال می فرماید: این ماه، ماه من است بنده، بنده من است و رحمت، رحمت من است هرکس در این ماه مرا بخواند به او پاسخ مثبت می دهم هرکس هرچیزی بخواهد به او عطا می کنم هرکسی از من طلب هدایت کرد هدایتش میکنم این ماه، ماه ارتباط بنده با خدا است خلاصه قدر ماه رجب را بدانیم.

 اینکه فرمودند: این ماه رجب، ماه استغفار امت من است و لذا فرمودند: زیاد در این ماه استغفار کنید، پیغمبر اکرم حداقل روزی ۷۰ مرتبه استغفار می کرد.

خطبه دوم :

خودم و همه شما عزیزان را به تقوای الهی توصیه میکنم.

حضرت مهدی موعود (عج) ثمره زحمت همه انبیا و اولیا است، برای فرج او دعا کنیم و تمام کارهایمان را با مولایمان امان زمان تنظیم کنیم و برای زمینه سازی ظهورش باید همه گونه تلاش کنیم و قدم برداریم.

در دهه فجر قرار داریم دهه بزرگ و باعظمتی که اتفاقا این دهه یعنی شروع یک حرکت بزرگ برای زمینه سازی ایجاد تمدن نوین اسلامی و رسیدن به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) ان شاالله.

بارها و بارها امام عزیزمان فرمودند: رهبر بزرگوارمان که باید این پرچم را به دست صاحب اصلی اش برساند آنهایی که مدعی آمدن منجی هستند، در برخی از روایات میخوانید: اگر کسی پرچمی بلند کرد این طاغوت است، یعنی حکومتی تشکیل داد در زمان غیبت این حکومت طاغوت است متوجه نیستند که اگر کسی استقلال خودش را مقدمه نداند و استقلال اصلی بداند این طاغوت است.

این روایات هم صحیح باشد که به کسانی اشاره میکند که این ها خودشان را مستقل می دانند، در عوض میبینید، انقلاب ما انقلابی نیست که این پرچم آنگونه باشد که مستقلا به اهتزاز در آمده، خبر این انقلاب خودش را زمینه ساز می داند خودش را مقدمه می داند خودش را مقدمه ای می داند برای اینکه پرچم

را به صاحبش تحویل دهد و لذا برخی از آن روایات به کسانی اشاره میکند که بعضی‌ها مستقل بودند و در زمان اهل بیت قیام می کردند، پرچم بلند میکردند یک حرکت هایی را انجام می دادند که اهل بیت هم راضی نبودند، ائمه ماهم راضی نبودند و در زمان امام صادق امام سجاد بودند اما ائمه ما راضی نبودند چرا که آن ها این طور نبودند که بخواهند برای امام کاری بکنند.

مردم را به خودشان دعوت میکردند امام خمینی (ره) این مرد بزرگ مردم را به امام زمان و حکومت امام زمان و حرکت با آن سمت دعوت میکرد و بارها در همه صحبت های خودشان و در بیانات مختلف این موضوع را بیان میکردند و میبینیم که دل ها به سمت امام می رفت.

 آیت الله بهاءالدینی از امام پرسیدن: من دارم میبینم که دل ها دست شما است، ولایتی پیدا کردید که این دل ها به سمت شما است شما برای این دل ها ولایت پیدا کردید امام در جواب آقای بهاءالدینی فرمودند: بله دل ها به دست من است ولی دل و قلب خودم فقط در دست خودم نیست.

در جای دیگری است یعنی هدایت و برنامه ریزی در جای دیگری است اگر کسی لیاقت پیدا کند، خدا این توفیق را به ما میدهد که به وسیله او دین خدا یاری شود.

رهبر انقلاب در خاطراتشان زمانی که جوان و نوجوان بودند در حوزه علمیه در مشهد این طور دعا میکردند ،اولا تصور ما این بود که امام جماعت مشهد، تصور طلبه هایی که دور هم بودیم در آن مدرسه این بود

در مساجد مشهد، امام جماعت شویم بخواهیم پای منبر برویم گفت طلبه هایی که دور و بر و طلبه های مسجد آن طور فکر میکردند، آقا فرمودند که من در آن زمان در قنوت نمازم این دعا را میکردم، خدایا مرا زنده کننده ی دینت قرار بده. خیلی عجیب است که یک جوان یک نوجوان از خداوند بخواهد که مهره ی دین قرار بگیرد و خدا میخواهد برای بعضی افراد و پرچم و لیاقت و یاری دینش را به بعضی هدیه می دهد.

 سید حسن نصرالله، خیلی ها ممکن است تلاش بکنند خیلی ها دم از مبارزه شاید زده باشند اما میبینید خدا از بین این ها یک نفر را انتخاب میکند،  حاج قاسم سلیمانی انتخاب می شود، برای اینکه پرچم دست او داده شود، کسی که در این جریان بزرگ شد و شخصیتی که محور این جریان شد در زمان غیبت کبری امام زمان، شخصیت عظیم شانی است به نام ایت الله العظمی روح الله موسوی خمینی که نظیر او را در تاریخ خودمان نمی بینیم.نزدیکترین فرد به اهل بیت است .در خاطرات امام در کتاب پای به پای افتاب نوشته شده  ،در نجف کسی  با امام د شمن بود ،روزی امام او را دید و گفت که فلانی شما که دشمن ما هستی چرا اینجایی ؟ پشت سر امام راه افتاد ،تعریف کرد که دیشب خوابی را دیده که وارد حرم شده و تمام اهل بیت و بزرگان را دیده و وقتی که حاج اقا روح الله وارد شدند تمام ائمه به احترام او ایستادند و نفر دوازدهم اوراصدا زده و امری کردند و حاج اقا روح الله به ایشان فرمودند نعم سیدی ، الساعه ،اطاعه. انجام میشود .

و لذا کسانی که با امام بحث میکردند ،امام میگفتند اگر دستور از جای دیگری باشد شما چه میگویید ؟ قطعا این اثارناشی ازعنایت امام زمان است ،وگرنه حضرت امام به تنهایی که نمیتوانست این همه دل را با خود یکی کند. دهه فجر را باید جدی بگیریم و مسایل انقلاب و چرایی انقلاب را و تمام مطالبات و هم چگونگی و دستاورد و اینده انقلاب را باید توجه کنیم . که مطالب بسیاری را میتوان بیان کرد و جهاد تبیین کنیم .

اگر بخواهیم که اینده انقلاب را بگوییم ، مقام معظم رهبری در سال ۷۳ فرمودند : که اینده این انقلاب روشن است چرا که ظرفیت های داخل کشور ،ظرفیت های همیشه زنده هستند و شعارهایی که در مورد استکبارستیزی میدهیم ،شعارهای فطری است،انقلاب زنده است چون شعارهای همیشه زنده دارد  ،دومین مطلب روحیه ی انقلابی است که هنوز در انقلاب وجود دارد ممکن است عده ای خسته و دچار شبهه باشند اما روحیه ی انقلابی در همه ی نهاد ها و مردم و جوانان وجود دارد و زنده است که حتی به کشورهای مختلف دنیا این روحیه تسری پیدا کرده است. عمل و مدیریت جهادی و نیروهای مستعد و کارامد با روحیه ی انقلابی و عمل جهادی از ویژگی های این انقلاب است مثل شهید شهریاری و تهرانی مقدم و فخری زاده و .. وشهدای بزرگواری که دایما اهل توسل گره ها را باز میکردند و اکر درمساله ی علمی دچار مشکل میشدند نماز میخواندند و توسل میکردند . و حل میشد .این افراد در این انقلاب میبینیم . نگاه و روحیه ی انقلابی و مکتبی که به ان تکیه کردیم و با نام امام حسین و حضرت زهرا و امام زمان ،دلهای عاشق جذب نگاه انقلابی وایمانی میشوند . در کنیا اقایی پیدا میشود و مدرسه ای میزند اسم خود و همسرش عمر و عایشه است و اسم بچه های خود را روح الله خمینی و شهید مطهری و .. میگذارد تمام این عالمان و بزرگان را میشناسد و مدرسه ای به نام امام علی میزند و قران یاد میدهد. با نگاه انقلاب اسلامی قران اموزش میدهد که ناشی از مکتب فطری است.بله مشکلات است اقا در همین دیدار اخیر فرمودند: مشکلاتی وجود دارد  از جمله صنعت خودرو ، با اینکه حمایت میکنند ولی نباید از حمایت مردم سواستفاده کرد . رشد این صنعت اثری بلند مدت در اینده کشور دارد. اما باید خود را تقویت کنند و سواستفاده نکنند . نباید فقط مشکلات را دید نگاه اشتباهی است و دشمن برای بزرگنمایی این مشکلات طراحی و برنامه ریزی میکند و علیه ما این مطالب را منتشر میکند ایا فقط در کشور ما است ؟ البته ما ناراحت میشویم و نباید اینگونه باشد ، و مساجد و عزیزانی که حسینیه دارد در فصل سرما به این افراد اجازه بدهند که مدتی انجا بگذرانند.

اما باید مراقب  این بزرگنمایی ها باشیم و نگذرایم دشمن به هدف خود برسد .در ماه رجب مناسبات فراوانی از جمله میلاد و شهادت ها راقدر میدانید و مناسبات ها اهمیت خودشان رادارد و باید انها را قدر دانست و استفاده کرد.

اشاره کنم به وفات ایت الله صافی گلپایگانی و تجلیل کنم از شخصیت بزرگ ایشان که شب جمعه در کربلای معلی کنار مزار شریف امام حسین دفن شد. خوشا به سعادت ایشان.۱۰۳ سال عمر با برکت همراه تلاش و کوشش و خدمت به اسلام و ایمان . خدا ایشان را  رحمت کند که در مسایل انقلاب وشورای نگهبان حضرت اقا را راهنمایی و مشورت میدادند.  خداوند ایشان را با اولیایش محشور بگرداند .

همچنین به برادران نیروی انتظامی بخاطر شهادت ان نیروی انتظامی تسلیت عرض میکنم . اگر بخواهیم  اشاره ی مختصری داشته باشیم ،اگر یک مامور بخواهد از اسلحه ی خود در لحظات اخر استفاده کند بخاطر ضعف قانون است ،اگر ماموری و یا غیر مامور بخواهد امر به معروف کند ،محکوم میشود  و مسیولین باید به این نکته توجه کند و قانون ها اصلاح شود و باید قدرت و قوت نیروی انتظامی بگونه ای باشد که برای کشور تکیه گاه باشد و حمایت کرد و پشتوانه کاملی برای ان ها تنظیم شود .

در جای جای ایران اسلامی کسانی که برای امنیت و ارامش ما تلاش میکنند خدا ان شالله به انها توفیق بدهد و از انها سپاسگذاریم .

همچنین کسانی که در واوان برای دهه فجر تلاش میکنند هم تقدیر میکنم .

خدا انشالله همه ی ما را ببخشد وان شالله به همه ی ما توفیق بدهد  . بارالهی فرج مولایمان را برسان .

والسلام علیک والرحمه الله برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید