تربیت افراد در زمان غیبت و حضور امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

تربیت افراد در زمان غیبت و حضور امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1400/10/24

تربیت افراد در زمان غیبت و حضور امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف

بسم الله الرحمن الرحیم

ایراد شده در خطبه ی نماز جمعه شهر واوان به امامت حجت الاسلام محمدی:

خطبه اول:

خودم و همه شما عزیزان را به تقوای الهی توصیه می کنم

از امام صادق علیه السلام حدیثی زیبا نقل شده است در بحارالانوار جلد ۶۹ صفحه ۳۲۰ و این حدیث در کتاب سرالاسرار مرحوم آیت الله سعادت پرور بیان شده است ، حضرت میفرمایند: روایتی که راجع به هلاکت انسان است ، هلاکت به معنای این نیست که سنگی به سرما بخورد و بمیریم و بگوییم این هلاکت است  خیر. این روایاتی که راجع به سعادت و هلاکت و شقاوت انسان است خوب است که انسان بداند و در مهلکه هایی که اگر قرار گرفت بتواند خودش را حفظ کندو با تقوای الهی و توسل به اهل بیت الهی خودش را نجات دهد.

حضرت فرمودند: هرکس خودپسندی کند هلاک می شود، هرکس رای  و نظر خود را از همه برتر بداند و خود رأیی کند نابود می شود بعضی ها به مرور زمان دچار این مسئله می شوند خودرای میشوند و این خودپسندی و خودرایی باعث میشود که در هر موقعیتی حرف حرف او باشد و شاید هم خودش نفهمد که دچار خود رای شده و هر کسی هم چیزی بگوید قبول نمیکند و خود را حق میداند و بقیه نظرها و حرف ها را باطل میداند .

هرکسی دچار این هلاکت بشود هلاکت در انتظار اوست، هرکسی از خودش خوشش بیاید ،هرکسی از اعمال خودش خوشش بیاید و بگوید عجب نظری دادم ،هیچ کس مثل من فکر نمی کند، بقیه از تجربه های من استفاده نمی کنند، از نظر من استفاده نمی کنند ،حالا این ممکن است بر سر یک معلمی، استادی، یک آدم باسواد بیاید و ممکن است برای یک آدم بی سواد بیش بیاید. فرقی ندارد بی سواد و باسواد ندارد هردو ممکن است دچار این خود رأیی و خود نظری و خود محوری و توجه به خود بشود.حالا چه راجع به مسائل دینی و چه راجع به مسائل فرهنگی و چه راجع به مسائل سیاسی باشد

خدانکند انسان دچار این گرفتاری شود که امام صادق علیه السلام فرمودند :انسان اینگونه هلاک می شود ،خودش را دوست دارد، نمازش را دوست دارد، عبادتش را دوست دارد و اینکه انسان نسبت به عبادتش، به کارهای خوبش، خوشش بیاید و از کار خوشش بیای،د این خوب است ولی اینکه به این ها ببالد و به دیگران سرکوفت بزند و خیال کند که خبری است این گرفتاری است، بله انسان از مسجد رفتن و کارهای خوب و خیر کردن خوب است که خوشش بیاید و حرکت کند و برود ولی امیدش به خدا است می گوید خدایا عمل من ضعیف است تویی که باید قبول کنی .

خطبه دوم:

در روایات می فرمایند: سایه ی حکومت نورانی ولایت امام زمان دل هارا  نورانی میکند،عقل ها نورانی می شود، انسان ها از این بدی ها و زشتی هایی که در ظاهر و باطن وجوددارد نجات پیدا می کنند،

 برای این زمان همه باید دعا کنیم

در زمان غیبت در طول این سال ها افرادی غیر مستقیم توسط امام زمان یا توسط علما که با نور هدایت امام زمان هدایت شدند، افراد زیادی تربیت شدند، شما نگاه کنید در غیبت کبری شیخ انصاری ها علامه طباطبایی ها تربیت شدند، شهدایی که میبینیم ،مجاهدینی که خاطراتشان را شنیدیم،

شهدایی که الان در کوچه و خیابان ها گاهی اسامی آن ها را میبینیم، این ها تربیت شدند ،در چه زمانی ؟در زمانی که امامشان را ندیدند و با توسل و با دعا تحت تربیت امام زمان قرار گرفتند و از نور ولایت حضرت در زمان غیبت بدون دسترسی به امام بهره مند شدند .

حالا اگر امام زمان تشریف بیاورند ،خیمه های علم و معرفت و حکمت به پا کنند چه افرادی تربیت خواهد شد؟ ولذا باید برای آن زمان دعا کرد .

وقتی نور ولایت امام زمان در زمان غیبت کبری این گونه اثر دارد و این گونه افرادی تربیت می شوند، در زمان حضور چه آدم هایی را تربیت می کند؟

 اگر چه دین داری در زمان غیبت سخت است، اما این خیمه های علم و معرفت چه می کند ،چه انسان هایی را تربیت می کند .

در روز ۱۹ دی طبق سنت همه سال ها مقام معظم رهبری با جمعی از مردم و علمای قم دیدار دارند، ان حرکت عظیم ۱۹ دی را یاد و خاطره آن را گرامی می دارند و آن حرکت باعث شد که انقلاب اسلامی سرعت و حرکتش برای رسیدن به پیروزی بیش تر شود ،در شهرها و استان های مختلف بعد از حرکت ۱۹ دی حرکت های بسیار بزرگی انجام شد که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

 در این دیدار حضرت آقا ۳تا  محور  را اگر بخواهیم دسته بندی کنیم

در ۳ تا محور نکات مهمی را بیان کردند:

محور اول : مسئله غیرت دینی بود. اینکه افراد اهل غیرت باشند غیرت دینی داشته باشند ،غیرت دینی است که عامل نجات کشور است ،انقلاب ایران یک انقلاب دینی بود نه یک انقلاب سکولارم.

اگر خلاصه ی مطلب را بخواهم خدمت شما عرض کنم:

 انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی بود نه یک انقلاب سکولار، عالم دینی میتواند مردم را بسیج کند ،نه روشنفکر غربی، کسی بیاید ادعای روشنفکری کند ان هم روشنفکری که تفکر خودش را از جای دیگری آورده، نمیتواند مردم را بسیج کند بلکه شکست میخورد.

صحبت های مقام معظم رهبری است که هرکدام از این ها را باید جداگانه شرح و توضیح داد :

دشمن با اسلام سیاسی مخالف است نه اسلام سکولار. الان خیلی از کشور ها مسلمان اند .در ظاهر اسلام در آنجا حکومت می کند و دشمن با آنجا کاری ندارد و برنامه ای به صورت جدی برای آن ها ندارد .پیغمبر اکرم مگر نبود در بین مردم، آن زمان پیغمبر را چه می گفتند چگونه صدا میزدند، این شخصیت امانت دار مهربان دلسوز را همه دوست داشتند. اما تا زمانی که اعلام پیغمبری می کند، اعلام حکومت میخواهد بکند همه باها او دشمن می شوند. اگر پیغمبر اعلام حکومت نمی کرد چه کسی با او دشمنی میکرد .وقتی پیام خدا را میخواهد بیاورد، اسلام وقتی که آمد ،برای اینکه فکرها را را باز کند ،خرافات و سنت های غلط را در مقابل زورگو ها و در مقابل مستکبران آن روز  درست کند ، علیه پیغمبر شمشیر میکشند .اما اگر فقط مسائل اخلاقی بود میگفتند مشکلی نبود و او را با  آن صفت های اخلاقی نسبت می دادند و او را امین و بقیه صفات اخلاقی را به او نسبت می دادند.

 اما مسئله فقط ما مسائل اخلاقی نیست، انقلاب اسلامی یک انقلاب سکولارم نیست ،کسی که روحانی است ،کسی که عالم دینی است، باید در میدان های مختلف باشد. باید در میدان های مختلف تلاش کند و در میدان باشد. اگر بخواهیم راجع به نماز و امام جمعه صحبت کنیم شاید از امام جمعه و امامت جماعت نصایح اخلاقی که خیلی هم مهم است بشنویم ، اما اینکه امام جمعه یا روحانی یا یک طلبه یا یک امام جماعت

در موضوعات مختلفی که به نفع مردم است، در مقابل کسی که فساد می کند، در مقابل کسی که ظلم میکند، صحبت نکند، حرف نزند، امر به معروف نکند،نمیشود، فایده ای ندارد.   بعد میگویند فلانی خوب است، ببینید شان خودش را حفظ می کند ،با یک حرف هایی یا راجع به وضعیت صحبت می کنند میگویند فلانی شان خودش را حفظ میکند. یعنی چه؟ یعنی اینکه با هیچ چیز کاری ندارد این اشتباه است . دو تا عکس مبتذل در روزنامه در زمان شاه منتشر شد امام سخنرانی های آتشین میکرد .

امروز وضعیت این است

انقلاب ما انقلاب دینی است انقلاب سکولار نیست دشمن با انقلاب سیاسی مخالف است.

اسلام سیاسی که استکبار را می شناسد ،نقشه های اورا نقش بر آب میکند، در اینجا چند نکته عرض میکنم:

 مساله دوم : جنگ نرم .

نقشه های دشمنان ما و محاسبات غلط آمریکایی ها را حضرت آقا باز در این سخنرانی ها و سخنرانی های دیگر بیان کرده است

که آن ها در محاسباتشان چه در زمان انقلاب چه بعد از ان  دچار مشکل اند. ما باید اهل فکر و بصیرت باشیم و به رسانه های غربی هم توجه نکنیم .نباید نا امید بشویم . در این جنگ نرم بینات انقلاب مثلا حاکمیت دین ،تسلیم نشدن در برابر دشمن و.. نباید فراموش کنیم . البته باید هزینه هایی هم داد. یکی از مساله هایی که دشمنان ان را مورد هدف قرار دادند ،موفقیت های کشور است که دشمن با رسانه های غربی و حرف های دروغین این موفقیت را نشان نمیدهند ،بله درست است که مشکلات اقتصادی و فقر داریم ولی ایا فقط در کشور ما این مشکلات هست ؟ باید نگاه ما نگاه انقلبی باشد ،هر دفعه که نگاه ما نگاه انقلابی بود پیروز شدیم .

مساله ی بعدی وحدت است  ، درست است که اختلاف نظر داریم اما نباید جبهه سازی کنیم ، چرا که روش غلطی است و باعث میشود وحدت از بین بروند ، انهایی که در مقابل همدیگر می ایستند و مساله اختلافی را ادامه میدهند اشتباه است اگر کسی در مقابل انقلاب و کشور قرار گرفت باید با ان مبارزه کرد اما در مورد همدیگر نه و باید به این مسایل خوب توجه کنیم .

ان شالله همه ی ما برای این موفقیتها تلاش کنیم.

والسلام علیکم والرحمه الله برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید