جهاد تبیین - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

جهاد تبیین
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1400/11/29

جهاد تبیین

  بسم الله الرحمن الرحیم

ایراد شده در تاربخ ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ به امامت حچت السلام حمزه محمدی:

خطبه اول:

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی توصیه میکنم

استغفرالله الذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب الیه

ذکر استغفار ذکر مهم ماه رجب است ، پیامبر فرمودند :هر کس در ماه رجب ذکر استغفرالله الذی لا اله الا هو ..  را صد مرتبه بگوید و بعد صدقه ای بدهد ،خداوند کارش را به مغفرت و رحمت پایان میدهد. این که پایان کار ما با رحمت پایان بپذیرد،آرزوی تمام اولیا و خوبان است. وقتی از آن بزرگواری پرسیدند که اگر فقط یک دعا بتوانند بکنند چیست؟ پاسخ داد برای عاقبت بخیری و عافیت دعا کنید . مساله ی مهمی ست ،باز پیامبر فرمودند که اگر کسی ۴۰۰ مرتبه این ذکر را بگوید برای او ثواب ۱۰۰ شهید می نویسند. وقتی که روز قیامت خدا را ملاقات میکند، خداوند به او میگوید که به مالکیت و سلطنت من اقرار میکنی، (وحده لا شریک له) هر چه میخواهی از من بخواه تا به تو عطا کنم که هیچ قادر و توانمندی جز من نیست . استغفار برای نفس ما و جان ما مانند استحمام برای بدن است ، اگر کسی استغفار نکند روحش متعفن میشود ،روح متعفن دیگر معنویتی ندارد، در زندگی دنیا اگر کسی حمام نرود ، یکسال بگذرد حمام نرود ،چه حالی بر سر جسمش و خودش می آید؟ استغفار برای روح ما به منزله استحمام است ، روح متعفن ،باطن خراب و تاریک با استغفار تمیز و پاک و تطهیر میشود .

(الهی العفو و استغفرالله)این ها باهم فرق دارند، الهی العفو به معنای این است که یعنی خدایا من گناهانی انجام دادم ، من مسحق مجازات هستم ، از تو میخواهم که مرا عفو کنی و از مجازات کردنم بگذری ، اما معنای استغفار بالاتر است ، یعنی خدایا با من بگونه ای رفتار کن که انگار گناه نکردم ، رویت را از من بر نگردان ،با من قهر نکن. قاتل حضرت حمزه الشهدا توبه ی ظاهری کرد و به محضرپیامبر آمد، پیامبر فرمود: فقط جلوی چشمام ظاهر نشو . نبینمت ، اخر کار این قاتل هم مشخص نیست که عاقبت بخیر شد یا نه.

یک وقتی من کسی را میبخشم اما دوستش ندارم ، حلالت کردم اما دوست ندارم همنشینت باشم. الهی العفو آن بخشش اولی ست ، اما استغفار یعنی خدایا با من دوست باش ، از من ناراحت نشو.

استغفار آثار گناه را از بین میبرد و توجه حضرت حق را به دنبال میاورد، نفسی که استغفار ندارد ، عصبانی و زودرنج و بیحوصله هستند ،مشکلات اخلاقی دارند. استغفار حال روحی آدم را خوب میکند ، مشکلات زندگی ، فقر هست اما حال روحی او خوب است ، چون آدمی مستغفر است ، اهل استغفار است ، اگر کسی بی توجه به استغفار است ، اثر آن را در زندگی ، در بیحوصلگی و افسردگی و زودرنجی و.. میبیند، آدم خوب است که بداند منشا مشکلاتش چیست . گاهی کسی میگوید که گرفتار است که منشا ان از استغفار نکردن است، کم استغفار کردن است ، اگر کسی در روز توبه و استغفار نکند و با مردم هم در ارتباط است ، همه انواع گناهان هم ممکن است با او روبرو شود ، حال اینگونه نفس و باطن تاریک و خراب میشود ، وقتی هر چیزی را بشنویم یا به زبان بیاوریم و ببینیم ولو اگر هم من اراده ای برای گناه هم نداشته باشم ، نفس را تاریک میکند ،همین ارتباطی که ما با هم داریم، اگر معنوی و همین عبادات و نماز باشد نور تولید میکند ، اما اگر این حالت نباشد ، ظلمت است ، اگر هم خوشبینانه نگاه کنیم نه نوری و نه ظلمتی هست .غالبا ظلمت تولید میکند ، از روی جهل و نادانی و شر حرفی گفته و یا رفتاری سر میزند،تاریکی تولید میکند، وقتی نفس انسان تاریک شد ، حلال این نفس کسل و ناارام فقط استغفار است. از صبح اول وقت کسی را میبینید که کسل و ناراحت است ، نفس پاکیزه ، این الودگی هایی که از صبح تا اخر شب جذب کردیم با استغفار پاک میشود.

خلاصه اگر کسی استغفار نداشته باشد ، ظلمت روی هم انباشته میشود و جهنم میشود. روایت از امام معصوم که یکی از کارهایی که بعداز نماز عصر باید انجام داد ۷۰ مرتبه استغفار است ،که خداوند تبارک و تعالی ۷۰۰ گناه را از او پاک میکند.

(من استغفرالله تعالی بعد الصلاه عصر سبعین مره …) بعضی ها در مسیر سیر و سلوک قرار میگیرند . برای درمان حال روحی بد  و نفس دو کار انجام دهید: استغفار  و صدقه دادن . که صدقه دادن در روز یک آثاری دارد و در شب آثار دیگر… اگر نفس آلوده شد راه رزق مادی و معنوی بسته میشود مثل ازدواج و اشتغال و..

ان شالله خداوند ما را اهل استغفار مخصوصا استغفار اهل سحر قرار دهد . خداوندا توبه ی ما ا بپذیر.

خطبه دوم:

خودم و همه ی شما را به تقوای الهی توصیه میکنم

اللهم عجل لولیک الفرج

نگاه امام زمان و نگاه همه ی انبیا و اولیا به مردم معتقد و مومن به امامت و ولایت برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت دوخته شده است . تمام انبیا و شهدا و خوبان به کسانی که مومن و اهل ایمان هستند نگاه میکنند که چه کاری برای ظهور در زمین انجام میدهند، بارها عرض کردیم که زمینه سازی ظهور امام زمان قرار نیست موجودات عجیب وغریبی به زمین بیایند وزمینه سازی کنند ، خیر همین انسانهای روی زمین باید کارهایی را انجام دهند . وسع ما و توان و قدرت ما این قابلیت را دارد که پرچم لااله الا الله ،محمد رسول الله ، علی ولی الله را در سراسر عالم با تبلیغات و تلاش و جهادما به اهتزاز در بیاید.همچنان که دیدیم انقلاب اسلامی با شروع حرکت ارام ارام این نور را در عالم منتشر کرد ،حتی امروز در اروپا و انگلستان و امریکا و دیگر کشورهای جهان در ایام محرم و صفر و عیدها شاهد مراسمات گوناگونی با حضور اقشار مختلف مردم هستیم ، و نام و پرچم و یاد اهل بیت و امام حسین و امیرالمومنین زنده میشود و پابرجاست ، که این به خاطر وجود انقلاب اسلامی ست ،

و امید همه ی کسانی که خون دادند ، این پرچم به دست صاحب اصلی ان یعنی حضرت حجت برسد .بعضی ها شبهه ای میگویند که  حدیث داریم که حکومت در زمان غیبت طاغوت است ، لذا دنبال رو حکومت نباشید برای پاسخ به این شبهه باید گفت : بله اگر حکومتی خودش را مستقل از امام زمان بداند ،خودش را در عرض امام بداند مثل زمانی که در حیات امام باقر و صادق خودشان پرچم را بلند میکردند اما حاضر نبودند به دست امامان بزرگوار بدهند،ولی امروز امامین انقلاب چنین ادعایی را ندارند و همیشه هم گفته اند که باید به سمتی برویم که پرچم را به دست صاحب آن برسانیم .که صریحا در کلام رهبران انقلاب هم وجود دارد .ضمنا ما به عقل رجوع کنیم و به آیات قرآن رجوع کنیم ، اگر فقیهی ، کسی قدرتی برای احیای دین و احکام الهی داشت ، عقل حکم میکند که احکام الهی را زنده کند و ساکت ننشیند ، احکام الهی که معطل نمی ماند ،بعضی ها میگویند که احکام الهی را رها کنیم ؟ اگر کسی قدرتی پیدا کرد که احکام الهی را اجرا کند ، آیات قرآن به او چه میگوید؟ عقل یک انسان مومنی که در مکتب اهل بیت و اسلام تربیت شده است،  عقل به او چه میگوید؟احکام الهی تعطیل باشد؟ هیچ کاری انجام ندهیم ، پس اگر پرچمی میبینید که به اهتزاز در آمده ، خودش را در عرض نمیبیند بلکه نوکر و زمینه ساز و جان فدا مولا امام زمان میداند و برای او تلاش میکنند . لذا مسئولین ، فرماندار ، نماینده مجلس ، هر مسئولی باید نگاهش این باشد که چه قدمی میتواند برای زمینه سازی ظهور بردارد، اگر کسی استاندار ویا فرماندار شد ، توصیه ای میکنم مخصوصا جریان انقلابی که در همه جا وجود دارد بدانند با دست های پر توان مومن ، انقلابی و معتقد کار جلو میرود، نه کسانی که اعتقادی به این  چیزها ندارند .محافظه کاری را کنار بگذارید ، با آدم ناسالم کار جلو نمیرود،وبا ادمی که عقیده اش درست نیست ،کار جلو نمیرود ، درست است که بعضی جاها مصلحت هایی وجود دارد، مثلا اگر کسی به یک فقیهی و عالمی که دین و احکام  و مبانی انقلاب را میشناسد مراجعه کند ، به او اجازه ی مصلحت اندیشی میدهد اشکالی ندارد ، حجت دارد . اما وای به حال وقتی که با افراد ناسالم بخواهیم کاری انجام دهیم یا اصلاحی انجام دهیم ،با افرادی که عقیده ای به انقلاب و دین و امام زمان ندارند . ولی متاسفانه گاهی انسان وقتی به مسئولیت میرسد،  آن اهداف بلند خود را فراموش میکند و گاهی به اشتباه سازش میکند ، درست است که در بعضی جاها سازش درست است اما گاهی سازش نیست ، باج دادن است ، برای اینکه جایگاهش به خطر نیفتد ، با هر کسی و نظری بسازد.

مسئولین بدانند اینکه ما باید نگاه حداکثری داشته باشیم ، جذب حداکثری داشته باشیم درست است اما اینکه در مناصب حساس آدم متقی و مومن و مسئولیت پذیر بگذاریم . هر کسی با هر عقیده ای حق دارد که در این کشور زندگی کند ، در کنار هم برادرانه زندگی میکنیم اما در منصب حساس به بهانه ی جذب حداکثری فرد نالایقی بگذاریم اشتباه است. امام جماعتی در مسجد نشسته است ، میگویند فلانی که دزد است میخواهد به مسجد بیاید ، اشکالی ندارد ، اما در منصب حساس اشکال دارد.

روزی امیرالمومنین با یک یهودی همسفر شد ، یهودی از انطرف رفت و امیرالمومنین چند قدمی به دنبال او رفت، او را بدرقه کرد ، فرمودند ایشان که همسفر من بودند حقی بر گردن من دارند .اخلاق حسنه است . روزی امام حسن دیدند که شخصی به سگش غدا میدهد ، لقمه ای برای خود و دیگری برای سگ ، شخص حیا میکرده که خودش سیر و سگش گرسنه باشد ، حضرت به او لطف کردند و خریدند و آزادش کردند و باغی به اسمش زدند . ربطی به احکام سگ ندارد اما برخورد مومن با انسان و حیوان و اشیا باید مومنانه باشد.

یک مومنی میخواهد مسئولیتی بگیرد ،نگاه فرق میکند ، بارها به مسئولین و فرماندار عرض کردم که باید با ادم درست و مومن کار جلو برود ،با افرادی که فقط منافع خودشان را در نظر دارند نمیشود کار کرد ، مسئولی که فقط به فکر منفعت خود باشد که در جامعه اسلا  می نمیتوانیم کار را با ایشان جلو ببریم. انقلاب اسلامی برای رسیدن به هدف جهانی خود نیاز به حرکت و تلاش جهادی دارد که ان شالله محقق بشود.

یکی از گروه هایی که یک مدال پرافتخار  از رهبری دریافت کردند که برای  نوشت ابزار ایرانی، اسلامی تلاش کردند و زحمت کشیدند .که کسی باور نمیکرد که در بازار اینچنین بتوانند قدرت نمایی کنند ،مسئله ی لوازم التحریر ایرانی – اسلامی را حل کردند .در میدان رقابت و بازار  از دیگر رقبا پیروز شدند،مسئله ی مهمی ست، صرفا یک ابزار و محصول مصرفی نیست ، یک فرهنگ و نماد است ، یک حرکت روبه جلو در مسیر اقتصاد مقاومتی است ، محتوایی که در اختیار فرزندان ما قرار میگیرد چگونه محتوایی است ؟ نمادهایی که روی لباس فرزندان و یا حتی روی دفاتر انان هست دارای چه معنایی ست ؟ که اکثرا شخصیت های غیر بومی و غربی ست. واقعا به گروهی نوشت ابزار ایرانی و اسلامی را تولید کردند وبرای آن تلاش کردند و موفق شدند ، خداقوت عرض میکنیم ، ان شالله که بقیه دوستان هم در حوزه های مختلف موفق بشوند.

نکته بعدی مسئله جشنواره فیلم فجر است که اشاره کنم:

جشنواره فیلم فجر یک بهانه ای ست که ما به مسئله ی هنر در چهاردهه ی گذشته بپردازیم ، با نگاه انقلاب اسلامی به ان توجه کنیم ، هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد ، ما در جنگ روایت ها قرار داریم، چند درصد از این فیلم ها روایت صحیحی از اتفاقات و مسائل درست و تراز انقلاب اسلامی را منتشر میکنند و برای ان تلاش میکنند ؟ داریم میدان را از دست میدهیم ،درصورتیکه انها با تلاش بیشتر در این عرصه فعالیت میکنند .سینمای انقلاب اسلامی باید سینمایی باشد که پرچمدار روایت صحیح و درست  و فراگیر در جنگ روایت ها باشد، سینمای تمدن ساز باشد درصورتیکه خیلی فاصله داریم ، سینمایی که مقدمه ی آن تنها برای تجمل و نمایش تجمل و برخی از صفات بد باشد ، و یا در جشنواره ، خارج از آن ما شاهد حرف های بی ربط و بی معنا باشیم ، آیا این سینما میتواند تمدن ساز باشد؟  میتواند در این مسیر قدم بردارد؟ خیلی حرفها برای اینکه مسائل را در ذهن مومنین بگونه ی دیگر نشان دهند گفته شده ، راجع به حجاب مرحله به مرحله جلو آمدند ، راجع به احکام فقهی مرحله به مرحله جلو آمدند ، امروزه هم راجع به مسئله ی مهمی چون ازدواج ، محرم و نامحرم و … حرف میزنند و به تدریج قبح مسئله را از بین میبرند. آثار رعابت نکردن احکام الهی را در زندگی تان مگر نمیبینید ؟ ریشه ی بسیاری از طلاق ها و اختلافات خانوادگی را بررسی کنید که ریشه ی ان رعایت نکردن حقوق الهی ست . محرم و نامحرم رعایت نمیشود .که یک خانمی در جشنواره فجر بگوید اگر دو نفر عاشق هم بودند بدون اینکه صیغه ای بخوانند ، بچه دار شدند، بچه حلال زاده ست. این خانم چکاره است که فتوا میدهد؟ اگر این ها بی تعهد هستند و مسئله ای اینچنینی را ترویج میدهند ، مسئولین ارشاد باید پاسخگو باشند . این حرف را از زبان کسانی از روی جهالت و نادانی میزنند و تلخی ها را بوجود می آورند .فیلم فجر باید برای گسترش معنویت تلاش بکند و به ان هدف اصلی خود برسد.

تقدیر و تشکر میکنم از کسانی که در دهه فجر در اسلامشهر و واوان تلاش کردند و زحمت کشیدند ، ان شالله خداوند به همه ی انها توفیق عطا کند که بتوانند در تمام مراسمات دیگر حضور پیدا کنند.

مسئله آخر جهاد تبیین است ،که در دیدار رهبری با نیروی هوایی فرمودند: این قطعی و فوری ست . یعنی هر کس که میتواند صحبت کند . برادران و خواهران امروز بسیاری خجالت میکشند که از انقلاب دفاع کنند و حرف بزنند ، بله انتقاد کردن آسان است، خیلی از سخنرانان با همین انتقادها معروف میشوند ، حرف های چالشی و حرف های انتقادی میزنند و معروف میشوند . اما کسی که بتواند از انقلاب و مبانی و ارمان در تمام عرصه های مختلف دفاع کند ، البته نه اینکه ضعف ها را نبینیم ، نه اینکه مشکلات را نبینیم ولی باید از اصل و دستاوردهای انقلاب و حرکات روبه جلوی انقلاب و احادیثی که موید انقلاب است و تمام شهدا صحبت کنیم. صاحبان فکر و قلم ، بیسواد وباسواد به همان اندازه که میتواند باید وظیفه ی خود را انجام دهد و وظیفه ی همگانی ست.نهادهای فرهنگی و اهل منبر و انهایی که اهل رسانه هستند باید با تمام قوا در این میدان قدم بردارند و با زبان رسا و گویا دفاع کنند . ابن سکیت و عمار و میثم تمار چگونه از امیرالمومنین دفاع کردند ؟ زبان انها را از حلقوم دراوردند و.. اگر کلام و زبان به دفاع از حق نچرخد، خیلی معلوم نیست که عاقبت بخیر بشویم، همین شیخ فضل الله نوری به دار آویخته شد.بعد عمامه اش را برای تبرک برداشتندو هیچ کسی هم دفاع نمیکرد.

از حق دفاع کنید که ملاک ارزش و قیمت انسان ها به همین است.

خداوند ان شالله مارا مدافع حقیقت و حق و خدمتگزار اسلام قرار دهد.

خداوندا قلب مقدس امام زمان از ما خشنود و راضی بگردان.

والسلام علیکم و الرحمه الله برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید