راهکارهایی برای رسیدن به اعتماد عمومی - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

راهکارهایی برای رسیدن به اعتماد عمومی
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1400/6/26

راهکارهایی برای رسیدن به اعتماد عمومی

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول :

حجت الاسلام و المسلمین حمزه محمدی در ابتدای خطبه اول نمازجمعه فرمودند:خداوند دستور به شکرگذاری دادند؛ هم راجع به خداوند تبارک و تعالی و هم راجع به والدین ، که اهل شکر کردن باشیم.این که می گویند شکر نعمت نعمتت افزون کند، شاید این گره های مادی ، اقتصادی و گره های معنوی ما با همین مسئله حل شود؛ البته اینکه انسان بفهمد که از کجا آسیب می بیند خیلی خوب است . گاهی انسان بفهمد آن گرفتاری که او را در مسئله ای زمین گیر کرده ، موضوعش چیست یا درد چیست که به دنبال درمانش بگردد،خیلی خوب است. یکی از درد ها این است که ما شکر گذاریمان کم است .گاهی کسی در مسائل مادی گرفتار می شود و در صدد حل کردن گرفتاری است ، با زیاد الحمدلله و شکر خدا کردن خیلی از گره ها باز می شود در مسائل معنوی نیز همین طور است ، مثلا می گوییم چرا حضور قلب در نماز نداریم ، چرا به برخی از حقایق و مسائل باطنی دسترسی پیدا نمی کنیم ، شکر خدا در مسائل مادی و معنوی گره گشاست اینکه خداوند به خاطر اشتباه مومن در دنیا با او حساب و کتاب کند ، این به نفع اوست که کار به آخرت کشیده نشود

یعنی در هر صورت چه کفاره ی گناه باشد چه امتحان و ابتلاء خداوند باشد و هر چیز دیگر ، به نفع مومن است.فلذا حمد وشکر خدارا به جا آورد ، در باب مصائب حضرت زینب سلام الله علیها بعد از شهادت اهل بیت عصمت و طهارت و بعد از  آن ماجرا های سخت ، ایشان فرمود مارایت الا جمیلا .این صرفا حرفی شعاری و زبانی نبود! پس شکر خدا را زیاد به جا آوریم. امام رضا علیه السلام هم تراز شکر خدا را تشکر از والدین بیان کردند ، و در قران کریم نیز بعد از بندگی خداوند، بلافاصله به سراغ والدین می رود. پدر و مادری  که علت به پا به دنیا گذاشتن ما هستند و برای تربیت و پرورش ما زحمت کشیده اند ، امام سجاد علیه السلام به پسری فرموند که جا دارد تمام مالت را خرج پدرت بکنی ؛ یعنی فرزندان در خدمت والدین باشند.

تشکر بدون واسطه از والدین گره گشاست ، فلذا شاید علت بعضی از گرفتاری ها در تشکر نکردن از پدر و مادر است و شاید انسان نیازمند دعای خیر پدر و مادر است.پس هم شکر خداوند و هم شکر گذاری نسبت به والدین هر دو از دستورات بسیار مهم گره گشاست.

همچنین در خطبه دوم هم گفته شد :

برای رسیدن به مسئله ی اعتماد عمومی که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت راهکار هایی وجود دارد .

  • اولین راهکار

گسترش و  تعمیر عدالت است. اگر ما ببینیم که مسئولین  در همه ی صحنه ها  به دنبال عدالت و مبارزه با بی عدالتی هستند، این باعث افزایش اعتماد عمومی می شود. برای این کارچند راهکار وجود دارد که یکی از آنها اصلاح قوانین فساد زا است

مسئله ی بعد برخورد قاطع با مدیران فاسد است‌. گاهی ثابت می شود که فعالیت های مدیری  مشکلات اساسی داشته است و در بهترین حالت به برکناری او اکتفا می شود مگر آنکه در فضای خاصی ، به طور مثال کار به دستگاه قضا کشیده شود .

مدیری که در دوران مدیریتش اشکالاتی در مسائل مالی و اداری وجود دارد اگر این برخورد قاطع صورت نگیرد باعث ناامیدی و دلسردی خواهد شد.گاهی به جای کوتاه آمدن در جرائم خرد و عادی که مستقیما به مردم مرتبط است در برخورد  با جرائم کلان آسان گیری می شود.

نکته ی مهم دیگر استفاره کردن از مدیران ضد فساد

  • راهکار دوم

حضور موثر و مستمر در میان مردم است که در خیلی خوب است که می بینیم رئیس جمهور در سه جمعه در میان مردم با ارتباطی موثر حاضر می شوند که الگوی خوبیست برای دیگر مسئولین.

  • راهکار سوم

نظارت و گزارش مردم است،باید امر به معروف و نهی منکر مردم احیاء شود و گزارش موثق مردم جدی گرفته شود.

یکی از مسائلی که مطرح است بحث رشوه هایی ست که در برخی از ادارات گرفته می شود ، اگر کسی دید با مورد مستند مسئول مربوطه گزارش دهد.گاهی خودماهم برای اینکه کارمان راه بیافتد رضایت می دهیم.

از دیگر مسائل مهم رسیدگی فوری به مشکلات مردم است. مسئله واکسن ، مسئله بورس ، مسئله مسکن،واقعا هزینه های مسکن سر به فلک کشیده است.

طرح وام برای مستاجرین طرح خوبیست. مسئله گرانی کالاهای اساسی نیز از مسائل مهم است که دولت باید  تلاش ورسیدگی کند

نکته بعدی هفته ی دفاع مقدس است، هرچه می گذرد ما ابعاد مختلف این حادثه ی بزرگ را متوجه می شویم، این مسئله یک کارزار و نبرد ظاهری و عادی  بین دوکشور نبود، یک مسئله ای بود که کشور ما با کمترین امکانات در مقابل تمام دنیای کفر ایستاد .

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید