صفت اختصاصی انسان ،حیا. - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

صفت اختصاصی انسان ،حیا.
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1400/10/03

صفت اختصاصی انسان ،حیا.

بسم الله الرحمن الرحیم

ایراد شده در نماز جمعه شهر واوان به امامت حجت الاسلام محمدی:

خطبه اول

خودم و همه ی شما عزیزان رو به تقوای الهی توصیه میکنم

 امام صادق به مفضل ابن عمر راجع به خلقت انسان و خلقت موجودات مطالب بسیار زیبا لطیف و اسرار آمیزی را بیان کردند که  قسمتی از آن ها راجع به انسان است.

به  برخی از صفات انسان اشاره میکنم به مفضل فرمودند:

 ای مفضل در ویژگی دیگری که از میان همه جانداران تنها به انسان این آفریده ی بلند پایه و بسیار ارزشمند اختصاص داده شده است ما یک آفرینشی داریم که این بالاترین و برترین آفرینش ها است وجود انسان و خلقت انسان است. این که ما قدر خودمان را نمی دانیم، منزلت خودمان را نمی دانیم ،جایگاه خودمان را نمی دانیم ناشی از غلفت ها و محبت های گذرای در مسیر زندگی دنیا است که مارا گاهی دچار غفلت از جایگاه و مقام یک انسان کرده است .وقتی که ملائکه اعتراض کردند من میخواهم روی زمین خلیفه قرار بدهم ما برای تو کافی هستیم. ای خدا چرا میخواهی یک موجودی به نام انسان بیافرینی؟ تازه انهم خلیفهالله قرار بدهی . ما تکبیر می گوییم ما تسبیح خدا میکنیم .کافیه این انسان چون بالاخره سوابقی از خلقت گویا مدنظر آن ها بوده است یا برخی از صفاتی که از انسان ممکنه در نظر آن ها بوده باشد که بله این ها خونریزی میکنند جنایت می کنند برای چه میخواهی این ها را بیافرینی ؟

ما هستیم. ما عبادت میکنیم. من چیزی میدانم که شما نمی دانید من دارم میافرینم. آن ها شاید اون مسائلی که باید میفهمیدند را متوجه نشده بودند .

در آن زمانی که  این سوال و جواب مطرح می شود یکی از ویژگی هایی که انسانی که خلیفهالله است. به ما اختصاص دادند این صفت مخصوص انسان است .

امام صادق فرمودند: تنها به انسان این آفریده ی بلند پایه و با ارزش این صفت را خدا داده این حیا است امام صادق فرمودند نگاه کن به حیا حیایی که خدا به انسان عطا کرده است اگر حیا نبود هیچ میهمانی پذیرایی نمی شد .

این حیا باعث می شود آدم از مهمانش پذیرایی کند.

این صفات حیا است.

 صفات دیگر هم ممکن است وجودداشته باشد. اما ریشه ی اینکه یک میهمانی را ما پذیرایی میکنیم ،حیا میکنیم .

فرمود: وعده ها نمی شد اگر کسی به وعده اش وفا میکند، منشا آن را  امام صادق بیان میکند: که این حیا است. حیا میکند به وعده خودش وفا میکند.

خدا این صفت را به انسان داده است. چقدر حیا خوب است‌. انسان این صفت خودش را تقویت کند .بیش تر کند.  امام فرمودند :حیا را بنگرد .

اگر حیا نبود هیچ میهمانی پذیرایی نمی شد. به وعده ها وفا نمی کرد .کسی حاجت دیگری را بر آورده نمی ساخت .کسی دنبال زیبایی ها نمی رفت. این دنبال زیبایی ها رفتن خوب بودن با ادب بودن مومن بودن با تقوا بودن دنبال کارهای خوب رفتن این از حیا است. از بدی در هیچ کاری در کارها خودداری نمی شد. اگر حیا نبود هرچه بدی بود ،انسان انجام میداد. همه بدی ها را انجام میداد. این حیا است که انسان به میهمانش لطف میکند. عنایت میکند .پذیرایی میکند. انسان به وعده هایش عمل میکند، این حیا است.  انسان به سمت خوبی ها میرود و از بدی ها خودش را میخواهد جدا کند. حتی بسیاری از کارهای واجب هم به خاطر حیا است که انجام میدهد. واجب است اما حیا میکند .از محضر خدا صبح در منزل کسی هم نیست. اما بلند می شود نماز میخواند. این حیااز محضر پروردگار است. چرا که بعضی از مردم اگر حیا وجود نداشت وگر حیا نبود حقوق پدر و مادر خود را رعایت نمی کردند. چه برسد به اینکه حالا بیان در جامعه نسبت به دیگران نسبت حیا است .که به پدر و مادر خودشان احترام میگذارند. صله رحم به جا نمی آوردند امانت داری نمی کردند .از فحشا خودداری نمی کردند. پس ایا نمیبینی که چگونه همه خصلت هایی که صلاح انسان و سامان یافتن امور او به او بستگی دارد در او جمع شده است.

خدایی که من و شما را آفریده آنچه که به صلاح مااست به مصلحت ما است برای سعادتمندی ما است برای کمال ما است، در وجود ما قرار داده. ممکنه بگویند آقا چرا شیطان را خدا آفریده؟ چرا نفس داریم؟ چرا نفس اماره داریم؟ نفس اماره هست ،شیطان هست، اما آنچه که با صلاح و سعادت ما است، آیا این ها نیست این ها در وجود ما نیست. خدا این را قرار نداده، خدا صفتی را به نام حیا در وجود ما قرار داده که این صفت سعادت ما را تضمین میکند. این صفت مارا به سمت عاقبت به خیری میبرد .صلاح انسان و سامان یافتن امور او به آن ها بستگی دارد. این صفات در درون او جمع گردد. آن صفات خوبی که برای سعادت برای رسیدن به اهداف و کمال معنوی باید در ما باشد ،خدا در ما قرار داده گاهی آنقدر غلقت وجود دارد. این صفت ها از دید ها پنهان است و خودش را نشان نمی دهد. گاهی خود ما نمی خواهیم این صفت ها و این بروز و ظهور این صفت را برای این ویژگی را که در وجود انسان خدا خلق کرده است نمیبینیم .

چرا چون غفلت روی غفلت ظلمت روی ظلمت نمی گذارد آن صفت خوب بروز و ظهور پیداکند .

پس حیا امام صادق فرمودند: این مخصوص انسان است خدا این صفت را مخصوص انسان آفریده اگر حیا نبود مهمانی پذیرایی نمی شد به وعده ها عمل نمی شد اگر حیا نبود که کسی حاجت کسی را داد اگر حیا نبود کسب دنبال خوبی ها نمی رفت .

خوب است انسان با حیا باشد. نگاه کردنش با حیا باشد. مگر می شود؟

بله نگاه کردن، با حیا راه رفتن،  با حیا نشستن  بعضی ها با حیا هستن . اگر حیا نبود کسب دنبال خوبی ها نمی رفت .

خوب است انسان با حیا باشد .نگاه کردنش با حیا باشد مگه میشه  ؟بله نگاه کردن با حیا راه رفتن با حیا نشستن با حیا بعضی ها با حیا هستن حیا داره .

خوب است انسان با حیا باشد با حیا حرف بزند. بعضی ها به بهانه اینکه آقا ما رک هستیم ما رکیما

ما از کسی ترسی نداریم بی حیایی می کنند.

بله خوب است  انسان از کسی ترسی نداشته باشد فقط از خدا بترسد یا اینکه بگوید ما رک میگوییم.

 یعنی میخواهد رک گویی کند.

 اگه به معنای اینکه بله مثلا من دورو نیستم. این خوب است اگر منظورش این هست، ولی اگر انسان به بهانه اینکه من از کسی نمی ترسم من رک هستم بی حیایی بکند در حرف زدن ادب رعایت نکند. انسان به جایی نمی رسد معمولا چنین افرادی به جایی نمیرسند. معمولا در مسائل معنوی دچار مشکلات خواهند شد. کسب کمالات حرکت در مسیر معنویت حساب و کتاب دارد هر حرفی هر حرکتی اثر خودش را میگذارد .

 مسئله حیا یک صفت اصلی و مهم و اثر گذار برای بندگی است .اگر با مردم با حیا بودی با خدا هم با حیا هستی .اگر شکر گزار مردم بودی  میتونی شکر گزار واقعی خدا هم باشی.

خوب است انسان با حیا باشد .با حیا حرف بزند. بعضی ها به بهانه اینکه آقا ما رک هستیم ما رکیما

ما از کسی ترسی نداریم بله خوبه انسان از کسی ترسی نداشته باشد فقط از خدا بترسد یا اینکه بگوید ما رک میگوییم یعنی میخواهد رک گویی کند اگه به معنای اینکه بله مثلا من دورو نیستم این خوبه اگر منظورش این هست ولی اگر انسان به بهانه اینکه من از کسی نمی ترسم من رک هستم بی حیایی بکند در حرف زدن ادب رعایت نکند انسان به جایی نمی رسد. معمولا چنین افرادی به جایی نمیرسند. معمولا در مسائل معنوی دچار مشکلات خواهند شد .کسب کمالات حرکت در مسیر معنویت حساب و کتاب دارد هر حرفی هر حرکتی اثر خودش را میگذارد .

 مسئله حیا یک صفت اصلی و مهم و اثر گذار برای بندگی است. اگر با مردم با حیا بودی با خدا هم با حیا هستی اگر شکر گزار مردم بودی میتونی شکر گزار واقعی خدا هم باشی.

خطبه دوم

خودم و همه شما نمازگزاران برادران و خواهران  را به تقوای الهی توصیه می کنم.

 به ذکر و یاد و دعا و توجه به حضرت حق دعوت می کنم.

 آنچه که امروز باید بیش تر به آن توجه کنیم، مسئله فرج مولامان امام زمان است و دعا کردن برای فرج امام زمان و آمادگی برای یاری امام زمان است. اگر به عنوان اولویت در زندگی ما این مسئله قرار نگیرد، شاید دیر شود آن زمانی که انشاالله حضرت تشریف بیارند دیگر آن وقت وقت عمل و در میدان بودن و یار کردن اگر کسی خودسازی آمادگی برای ظهور امام زمان امروز در دستور کار خودش قرار ندهد .فردا دیر است ولذا یاران امام زمان یکی از ویژگی هایی که در روایاتی که برای ما بیان شده است این است که بسیار آن ها نسبت به خداوند تبارک و تعالی اهل معرفتند. نسبت به خدای تبارک و تعالی معرفت والایی دارند و این معرفت آن هارا به خشوع در برابر پروردگار وادار میکند. خشوع

که یک امر قلبی است در خودمان باید زیاد کنیم و این ب محقق نمی شود مگر با معرفت به پروردگار .

هرکسی که نسبت به خدای  معرفت بیش تر باشد ،خشوعش بیش تر است در محضر پروردگار عالم معرفت پیدا کردن محقق نمی شود ،مگر با نشست و برخواست با علما بزرگان اهل معنا خواندن قرآن مطالعه کردن این ها باعث می شود، انسان  معارفش بیش تر شود وشناختش بیش تر شود.

 نباید غفلت کنیم از کسب معارف توحیدی که لازمه یاری امام زمان است به چند موضوع اشاره کنم موضوع اول مسئله ی بودجه است. که بودجه ۱۴۰۱ که ارائه شد به به مجلس هرسال وقتی که بودجه ارائه می شود مطالب مختلفی منتشر می شود. کارشناسان مختلف اظهار نظر می کنند ،گاهی هم شیطنت هایی در رسانه ها نسبت به این موضوع انجام میدهند راجع به بودجه. اگر بخواهییم کلی عرض کنیم  نسبت به بودجه هایی که در گذشته نوشته می شد، مقداری بودجه ای که هست پیشرفته تر است .

هرچند که این بودجه هم ممکنه اشکالاتی داشته باشد. اما بسیاری از هزینه هایی که باید جابه جا میشد و تغییراتی که باید انجام میشد  در خیلی از جاها شاهد آن بودیم. یکی از مسائلی که طرح می شود ،همیشه بودجه ی نهاد های فرهنگی است که در رسانه ها به آن پرداخته می شود .

سهم نهادهای فرهنگی به صورت جمع اگر همه را باهم بخواهییم ببینیم خیلی درصد کمی است.

 حتی گاهی به درصد هم نمی رسد.

 در بودجه ها که در بودجه ها به آن اختصاص داده می شود. متاسفانه میان و بزرگ نمایی میکنند. برخی از مطالب را به غلط در جامعه منتشر می کنند. اما توجه به فرهنگ نباید با این فضا سازی و جو رسانه ای مورد غفلت قرار بگیرد. توجه به مسائل فرهنگی توجه به مسائل دینی باید در دستور کار دولت مردان و همه مسئولین نظام قرار بگیرد ،چون واقعا مسئله ی فرهنگی و مسائل فرهنگی و کارهای فرهنگی و دینی این ها جز اولویت ها است. هرچقدر ما در اینجا سرمایه گذاری کنیم و کار کنیم و کمک بکنیم ضرر نکردیم .امروز یکی از مسائل مهمی که در ایران به عنوان یک مسئله مهم  مسئله خانواده به عنوان یک جایگاه بسیار ارزشمند و یک مسئله بسیار مهم در خیلی از کشور ها خانواده دچار تزلزل شده شما مشکلات عدیده را دارید میبینید .در بسیاری از کشور هایی که این را در رسانه ها به ما نمی گویندمنتشر نمی کنند، یا کم منتشر می کنند، یا اگر هم منتشر می شود روی آن برنامه ریزی انچنانی نیست.

 بالاخره میگردند مشکلاتی را در کشور پیدا می‌کنند.

 این مشکلات چنان بزرگ میکنند که احساس نا امیدی به جامعه منتقل بکنند. یکی از نقاط قوت ما مسئله خانواده است در کشور هرچقدر برای این مسئله تلاش بکنیم و این مسئله و موارد شبیه به این موضوع مورد توجه مسئولین باشد.

 ضرر نکردیم بسیاری از کشور های دنیا خیلی مستند جالبی را بخش میکرد در یکی از این رسانه ها خیلی جالب بود در ژاپن برای اینکه طرف جشنی بگیرد. می رود خانواده اجاره میکند  می رود افرادی با یک شرط و شروطی اجاره میکند، که این ها نقش دختر مادر همسر این ها بازی بکنند. یک پولی بدهد مثلا جشن بگیرند ،جشن تولد بگیرند  مراسمی بگیرند، اجاره میکنند  برای اینکه اون حالتی که دوست دارند بالاخره در کنار خانواده باشند. خیلی عجیب بوده مسئله خانواده که دشمنان این جوری دارد. برنامه ریزی میکند برای بهم زدن اون نقطه قوت ما نقطه قوت کسانی است. که به مسائل خانواده پدر مادر و تشکیل یک زندگی مشترک دارند توجه میکنند چه کسانی که با نگاه دینی معمولا کشورهایی که نگاه دینی دارند این مسئله در آن  تقویت هست .

چون که نگاه دین به مسئله خانواده نگاه متعالی یک نگاه والایی است و جایگاه ویژه ای دارد این را دشمن هدف میگذارد برای مبارزه با نقشه های دشمن حمایت ویژه میخواهد. اینکه طلاق زیاد شود در یک جامعه ای، این مسئله طلاق را اگر برنامه ریزی فرهنگی شود،اگر بخواهیم دوتا مرکز مشاوره ای که مثلا پول بگیرند از مردم امضا کنند طرف بره دادگاه طلاقش جاری شود. اینکه مسئله طلاق حل نمی شود گاهی برخی از مراکز برخی مراکز مشاوره داریم خیلی عالی دارن کاراشون  رو انجام می‌دهند. الان به دادگاه مراجعه میکند برای اینکه طلاق بگیرن ان ها را ارجاع میدن ب در شهرستان هم با توجه به رویکرد خوبی که در دستگاه های اجرایی مخصوصا در فرمانداری با حضور فرماندار جوان و انقلابی و با روحیه بسیجی امید ما ومطالبه ما از ایشان این است که ان شاءالله  به این موضوع توجه ویژه بکنند .

ورسیدگی ویژه برای نظارت بیش تر دستگاه ها و اداراتی که در شهرستان و جود دارند و دارند ،زحمت می کشن نکته بعدی هم ایام فاطمیه و ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ایام سالگرد ۹ دی این ها همه با هم مقارن شده فاطمیه مسئله ۹ دی و مسئله ی سالگرد شهادت حاج قاسم بزرگوار که همه ما مدیونیم او هستیم این ها همزمان شده در این زمینه مردم عزیز کوچه و بازار محله ها مساجد ضمن اینکه دستگاه های اداری کمک بکنند.

 اما این کار باید مردمی باشد. هرچقدر مردمی و جلوه ی مردمی برای برگزاری این سالگرد پررنگ تر باشد بهتر است  مساجد بشینند از همین الان برنامه ریزی کنند .پایگاه های بسیج برنامه ریزی کنند برای محله شان که در محله خودشان در منطقه خودشان چه برنامه ای را می توانند طراحی کنند. برنامه ریزی کنند. برای فاطمیه برای شهادت حاج  و ۹ دی این سه تا موضوع در دستور کار خودشان قرار دهند .

الحمدالله مثل سال های گذشته برنامه های خوبی برای فاطمیه اول که مصادف شد. به عنوان شب یلدا مطرح می شود و در بین مردم فقرا بیش از نزدیک به صد هزار بسته در شهرستان توزیع شد .به همت خیرین مردم هدیه ها غریب به ۴۰۰ بسته اش در خود واوان انجام شد بقیه بسته ها در کل شهرستان توزیع شد .در بین فقرا مجموعه ای از خیریه ها دور هم جمع شدن و این برنامه ریزی انجام شد .و خدا قوت عرض میکنیم به همه عزیزانی که زحمت کشیدن در این مسئله یلدای فاطمی و این همایش و پویشی که انجام شد و این خدمت رسانی که به فقرا توسط این عزیزان صورت گرفت و از عزیرانمان در واوان هم تقدیر و تشکر میکنم. هم مرکز نیکو کاری فاطمه الزهرا ستاد نماز جمعه حوزه بسیج برادر و خواهر همه باهم با نهادها و دیگر عزیزان باهم یکی شدن کارها از یک مجرا از یک مرکز داره اداره می شود به عنوان مجمع مددکاران واوان همه این ها باهم جمع شدن و این اتفاق مبارک رقم خورد من از همه عزیزان تشکر میکنم.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید