همت بلند در مسیر بندگی - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام محمدی

همت بلند در مسیر بندگی
حجت الاسلام محمدی | نمازجمعه 1400/6/19

همت بلند در مسیر بندگی

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

حجت الاسلام و المسلمین حمزه محمدی در ابتدای خطبه اول نمازجمعه به بیان ویژگی های بندگان خالص و بلند همت خداوند پرداخت و گفت: بندگی خدا کردن ، اطاعت از دستورات رب العالمین ، اسیر هوا و هوس نشدن ، مطیع فرمان پروردگار عالم بودن همه همت بلند می خواهد .

این همت بلند برای کسانی است که در دنیا زندگی می کنند ، اما دنیا را محل گذر می دانند و دنبال این نیستند جان و نفسشان در دنیا به بدی ها و زشتی ها آلوده شود و با همت بلند کریمانه ، از سر سفره دنیا بلند می شوند .

حب مال و مقام و شهوت انسان را در بزنگاه ها زمین می زند و تنها با همت بلند در بندگی خداوند است که انسان بر سر دوراهی های زندگی اگر گرفتار و مبتلا شد نجات می‌یابد .

همچنین با اشاره به یک حکایت تاریخی در این باب به توضیح این مهم پرداختند: ۱۲ نفر از سربازان اسلام اسیر رومی ها شدند و آن ها را به مرکز کشور نزد امپراطور بردند. امپراطور با نگاهی متعجب به آنان در این فکر بود که آنها چطور مردمی هستند که با عده و نیرویی کم پیروز می شوند .

امپراطور به آنها گفت حالا که شما این طور هستید این اراده را دارید و با نیروی کم بر جمعیت های بزرگ غلبه پیدا می کنید باید سربازان ما را هم همینطور تربیت کنید که آن ها هم مانند شما شجاع و راسخ شوند و من هم در مقابل این آموزشی که شما به سربازان ما می دهید به شما حقوق می دهم .

آن ها جواب دادند که ما نمیتوانیم به شما کمک کنیم ما از گناه کاران و کافران پشتیبانی نمی کنیم و دین خدا به ما اجازه نمیدهد ، که ما شما را تقویت کنیم .

امپراطور دستور داد آنها را به کلیسا برده و در جایی دختران زیبایی را به آن ها نشان داده تا آنها را آلوده مسائل شهوانی و گناه کنند.

آن ها تا وارد شدند چشمانشان را پایین انداختند و گفتند این جا که کلیسا نیست جای بنده خدا نیست گویا شما این جا را به جای پرستش گاه، شهوت خانه قرار دادید .

امپراطور بعداز شنیدن این ماجرا گفت به آنها بگوئید اگر پیشنهاد من را قبول نکنند کشته خواهند شد .

همه با خوشحالی گفتند آرزوی ما شهادت در راه خدا است ، زیرا پیامبر ما فرمود: اگر در بستر بمیرید ممکن است به بهشت بروید و ممکن است نروید ولی اگر در راه خداوند کشته شوید حتما اهل بهشت خواهید بود .

این ها همه از همت بلند در راه بندگی خداوند است ، اسیر شدند ، گرفتار شدند ، در قبال آموزش باید پول می گرفتند اما نگرفتند ، آموزش ندادند ، کفار را تقویت نکردند ، دشمنان را تقویت نکردند ، در مقابل پول و شهوات با همت عالی سربلند بیرون آمدند .

هرکدام از این ها کافی است که انسان را در مهلکه قرار بدهد و انسان را از مسیر خودش دچار خیانت و انحراف کند و تنها با همت بلند است که انسان می تواند از شهوت و غضب نجات پیدا می کند ، شهامت می‌خواهد تا انسان بر صراط بندگی استوار بماند ، شجاعت می‌خواهد انسان استقامت کند در مسیر توحید و مقاومت در مقابل مسائل شهوانی ، مال ، مقام و یا محبت های دنیایی که در دل بنده قرار می گیرد .

انسان با همت بلند است که از حب مقام و جاه و حب مال و شهوت نجات پیدا می کند ، چرا که آن کس که همت بلند تری دارد قیامت را میبیند ، خدا را می‌بیند ، جهنم را می‌بیند و می داند این ۲ روز دنیای زود گذر را باید فراموش کند و آن حقیقت بزرگ را که بندگی خالص پروردگار عالم است را درک کند .

حجت الاسلام محمدی در ادامه به یاد مرگ در انسان های بلند همت اشاره کردند و گفتتد: معمولا این طور می‌گویند آن هایی که کلاه سر هم می گذارند انسان های زرنگی هستند و حتی ممکن است به مردم طعنه بزنند و دیگران را احمق بخوانند اما زرنگ و زیرک کسی است که عمر خود را در بندگی خدا سپری کند ، مولای متقیان امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود؛ زیرک ترین افراد کسانی هستند که فراوان مرگ را یاد می کنند .

اینچنین بندگانی زیرک هستند و لذا اگر کسی می خواهد به توحید و معرفت خداوند برسد ، باید از بند هوی نفس و خود پرستی نجات پیدا کند و با همت بلند خودش را از این مهلکه نجات بدهد ، همت بلند کارا به جایی می رساند که انسان به مقامی برسد که زمین و آسمان مسخر او شوند .

وی در پایان از شهدا به عنوان نمونه ای از بندگان بلند همت و زیرک یاد کرد و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نمونه ای از این دسته بندگان خدا را در زمان خودمان به عنوان الگو معرفی کنیم هیچ کس بهتر از شهدا نیستند .

شهدا کسانی بودند که با همت بلند از زندگی و زن و فرزند و از محبت دنیا عبور کردند و به قول آن شهید بزرگوار از سیم خاردار نفس خودشان عبور کردند فلذا در میدان جهاد اصغر هم به شهادت رسیدند و عاقبت به خیر شدند این ها نمونه های بزرگ همت های بلند است .

  • خطبه دوم:

امام جمعه واوان در خطبه دوم نماز جمعه این هفته به تحولات منطقه و جهان و موضوع مذاکره و ارتباط با دنیا اشاره کرد و افزود: مسئله مهمی که امروز وجود دارد مسئله ارتباط ما با دنیا است که گاهی مطرح می شود .

الان تکلیف ما در بحث مذاکره و ارتباط ما با دنیا چیست؟ 

اگر مذاکره منجر به رفع تحریم ها باشد این مذاکره خوبی است ولی اگر مذاکره کنیم که فقط مذاکره کرده باشیم این بدرد نمی خورد .

قطعا ما باید اهل ارتباط با دنیا باشیم ، این را هر عقل سلیمی قبول می کند ، اگر چه جنگ روانی دشمنان و منافقین چیز دیگری می خواهد القا کند .

دشمن ما با فرسایشی و طولانی کردن مذاکرات به دنبال این است که کشور را معطل مذاکرات نگه دارد و وقت بخرد .

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: قرار بود نتیجه اصلی مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه باشد که اینطور نشد و موجب خستگی و عصبی کردن مردم و برهم زدن مسائل روانی در جامعه شد .

وقتی مذاکرات طولانی شد و بی نتیجه شد ، مردم را عصبی می کند ، جامعه را دچار مشکل می کند ، چرا که می‌بینند مذاکرات انجام شده است ولی هیچ فایده و ثمره ای برای کشور نداشته است .

خب در این موقعیت چه باید کرد؟

راهبرد جمهوری اسلامی ایران در این موقعیت چیست و چه باید باشد؟

نکته اول این است که بنا است دولت سیزدهم باهمه جهان و دولت ها تعامل داشته باشد .

وی با بیان اینکه مذاکرات به سبک گذشته قابل دفاع نیست خاطرنشان کرد: قطعا بخشی از این تعامل با جهان تداوم مذاکرات خواهد بود ولی آمریکا اگر میخواهد مذاکره کند باید به برجام برگردد و به خواسته ایران تمکین کند وگرنه مذاکره معنایی ندارد.

امام جمعه واوان در ادامه به مسائل واوان و شهرستان اسلامشهر پرداخت و گفت: هفته گذشته در جلسه ای به همراه نماینده محترم مجلس جناب آقای دکتر شریفیان با وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی و وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بر سر موضوعات و مسائل شهرستان اسلامشهر دیدار و گفتگو کردیم .

در دیداری که با جناب آقای خاندوزی وزیر اقتصاد داشتیم موضوعات اقتصادی شهرستان اسلامشهر ، اعم از وضعیت معیشت مردم و مسائل و مشکلاتی که شهرک های صنعتی با آن مواجه هستند مطرح و قول مساعدت گرفته شد .

در دیدار با وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز بر حمایت بیشتر و حل آسیب های اجتماعی و بهزیستی شهرستان اسلامشهر تاکید و ۲۲ مورد از آسیب ها و موضوعات اجتماعی که شهرستان اسلامشهر را تهدید می‌کند تقدیم وزیر محترم شد .

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

برای ارسال نظر از فرم زیر استفاده کنید